امروز چهار شنبه 04 اسفند 1395
ساعت 18:41:29
خانه آرشیو پیوندها جستجو درباره ما ارتباط با ما تبلیغات RSS

صفحه نخست

هنری

گفتگو

فرهنگی

اقتصادی

حوادث

سیاسی

علمی

اجتماعی

ورزشی


اسلاید شو
چاپ

کد خبر : 9425

تاریخ انتشار : 09/09/1393 - 20:54

مسابقات کشتی باشگاه های جهان، چاهی که کندنش برای جویباری ها نان داشت

نخستین دوره مسابقات کشتی آزاد باشگاه های جهان اواخر هفته گذشته در حالی به میزبانی استان مازندران در شهرستان جویبار برگزار شد که بخشی از کارشناسان ورزشی و غیرورزشی و جمعی از دوستداران آتشین استان با آن مخالف بوده و همچنان نیز بر طبل مخالفت خود می کوبند.

مسابقات کشتی باشگاه های جهان، چاهی که کندنش برای جویباری ها نان داشت

جویباران - این مسابقات با حضور 15 تیم داخلی و خارجی به میزبانی شهرستان جویبار که عنوان پایتختی کشتی جهان را بر خودر دارد ، برگزار شد و نتیجه آن هم قهرمانی تیم میزبان بود که باز هم نتوانست مخالفان را نسبت به برگزاری این مسابقه در جویبار و مسابقات مشابه در مازندران قانع کند.

مخالفان عمدتا ضعف حرفه ای و پایین بودن سطح تکنیکی مسابقه را مهم ترین مشکل آن عنوان می کنند و در کنارش به کمبود امکانات و استاندارد نبودن آنها هم اشاره دارند.

البته بیشتر منتقدان مازندرانی معتقدند که میزبانی این گونه مسابقات که هنوز نام و نشان درست و حسابی ندارد و کسی حاضر به حمایت مالی از آنها نیست ، نه تنها برای استان و شهرستان میزبان آورده ای ندارد ، بلکه سبب بدنامی میزبان و باقی ماندن خاطرات بد برای میهمانان خواهد شد.

به رغم این ، موافقان برگزاری مسابقات کشتی باشگاه های جهان در مازندران ضمن قبول برخی از انتقادات ، بر این اعتقادند که میزبانی این مسابقات اگر چه ممکن است از نگاه بسیاری از کارشناسان ورزشی مزیتی برای استان نباشد ، ولی از نگاه مردم جویبار که میزبانی آن را بر عهده داشتند ، البته دستاوردهایی داشته که به همه زحمات و انتقاداتش می ارزید.

پایان بن بست و بی توجهی

جویبار که تا اواسط دهه 70 یکی از بخش های شهرستان قائمشهر بود ، در سال 76 به شهرستان ارتقا یافت ولی به اعتقاد جویباری ها تا پیش از برگزاری مسابقات کشتی باشگاه های جهان ، نامش همچنان یا تحت الشعاع نام قائمشهر قرار داشت و یا سنگینی سایه ساری و بابلسر را به عنوان دو همسایه قدرتمند - یکی به خاطر مرکزیت استان و دیگری در جذب گردشگر - بالای سرش احساس می کرد.

شهرستان جویبار اکنون بیش از 70 هزار نفر جمعیت دارد و از قدیم الایام نیز مهم ترین کانون تربیت کشتی گیران قدر و نام آور در کشور بوده است.

شهروندان و مسوولان جویباری معتقدند که کم توجهی به این شهرستان تا آنجا عمیق بوده است که بسیاری از طرح های عمرانی ضروری سال ها نیمه تمام مانده بود و به رغم وعده های مسوولان استانی و کشوری ، هیچ اقدامی برای تکمیل آنها صورت نمی گرفت.

به اعتقاد این شهروندان حتی بخشی از طرح های مصوب فقط در حد پرونده کاغذی باقی ماندند و هیچ کس برای اجرایی شدن پی آنها را نگرفت.

غول چراغ جادوی عمرانی

با این وصف ، تنها اعلام میزبانی جویبار برای مسابقات کشتی باشگاه های جهان کافی بود تا طلسم چندین ساله بسیاری از پروژه ها بشکند و غول چراغ جادو آزاد شود و حتی به برخی از خواسته های شهروندان جویباری پاسخ دهد که شاید در حالت معمول باید ده ها سال برای تحقق آن انتظار می کشیدند.

فرماندار شهرستان جویبار در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : برگزاری نخستین دوره مسابقات کشتی آزاد باشگاه های جهان درجویبار ، دستاوردهای زیادی برای شهرستان داشته و به نوعی به برخی از خواسته های دیرینه و بر زمین مانده مانده مردم جواب داده است.

' رضا گنجی ' یکی از دستاوردهای این مسابقات را مناسب سازی جاده های منتهی به جویبار دانست و افزود : یکی از کارهای بر زمین مانده ، طرح چهاربانده شدن راه مواصلاتی جویبار به قائمشهر بود که در سفر استانی دولت نهم به مازندران مصوب شد ولی با گذشت حدود 10 سال ، متاسفانه همچنان به اتمام نرسیده بود.

وی افزود : در این مدت با تخصیص اعتبارات اندک و قطره چکانی که جوابگوی اجرای طرح نبود ، روند کند و گاهی متوقفی از این طرح را شاهد بودیم .

فرماندار جویبار گفت : با تایید میزبانی رقابت های جهانی کشتی در جویبار ، با همت و تلاش مسوولان و تخصیص اعتبار لازم ، آسفالت سه کیلومتراین جاده ، از پل شیب آب بندان به سمت قائمشهرکه سال ها راکد باقی مانده بود ، انجام شد .

وی همچنین به روکش آسفالت و شانه سازی جاده جویبار به قائمشهر به عنوان بخش دیگری از اقدامات انجام شده حوزه راه در این مدت نام برد و افزود : این اقدامات در سه کیلومتر از این مسیر انجام شد.

گنجی به نصب علائم ایمنی هشدار دهنده به عنوان اقدام دیگری جهت بهبود بخشیدن به راه های ارتباطی جویبار اشاره کرد و گفت : با صرف اعتبار 800 میلیون ریالی ، این علائم در راه های جویبار به ساری ، جویبار به قائمشهر ، جویبار به بابلسر، جویبار به سیمرغ و لاریم به کوهیخیل نصب شد.

وی افزود : خط کشی 110 کیلومتر از راه های مواصلاتی اصلی ، فرعی و روستایی جویبار نیز در مدت یک ماه اخیر و برای برگزاری مسابقات جهانی کشتی انجام شد که یک دستاورد دیگر محسوب می شود.

ستاره دنباله دار اقبال

او مجموع راه های اصلی و فرعی شهرستان جویبار را 278 کیلومتر مربع برآورد کرد و ادامه داد : بیشتر راه های مواصلاتی اصلی جویبار به شهرستان های همجوار کم عرض و فاقد شانه خاکی بود که ماهانه تصادفات منجر به فوت و جرح زیادی در این مسیرها رخ می داد .

گنجی گفت : با وجود مصوبات دولت قبلی مبنی بر تعریض راه های مواصلاتی به جویبار و پیگیری های متعدد، این تلاش های ثمری نداشت.

فرماندار شهرستان جویبار گفت: ساخت سالن کشتی پنج هزار نفری هم سال ها دغدغه مسوولان و خواسته مردم شهرستان جویبار به عنوان پایتخت کشتی ایران بود که به دلیل کمبود اعتبار تاکنون بی جواب مانده است.

وی افزود : در نخستین دوره مسابقات کشتی آزاد باشگاه های جهان که پنجم تا هفتم آذر ماه امسال در جویبار برگزار شد ، گروه ساختمانی کفایتی مشهد و حامی مالی یکی از تیم های شرکت کننده در این مسابقات برای ساخت سالن استاندارد کشتی در جویبار اعلام آمادگی کرد.

فرماندار جویبار گفت : این شرکت علاقه مند به فعالیت های ورزشی ، 10 میلیارد ریال هزینه ساخت سالن ورزشی کشتی جویبار را پرداخت می کند .

وی همچنین از اعلام آمادگی بیمه رازی برای پرداخت هزینه ساخت این سالن ورزشی خبر داد و افزود : این شرکت نیز متعهد شد تا بخشی از هزینه ساخت این سالن ورزشی را پرداخت کند.

گنجی با اشاره به اینکه زمین مورد نیاز برای ساخت سالن استاندارد ورزشی کشتی در جویبار فراهم است ، گفت : استاندار مازندران نیز برای ساخت این سالن ورزشی قول مساعد همکاری و پرداخت اعتبار داده است.

وی هزینه ساخت سالن پنج هزار نفری کشتی جویبار را 70 میلیارد ریال پیش بینی کرد و افزود : امیدواریم با ساخت هر چه سریع تر این سالن ورزشی ، مردم ورزش دوست و کشتی گیران جویباری به خواسته چندین ساله خود برسند.

بهانه ای برای اتحاد و کار جمعی

گنجی از برگزاری مسابقات کشتی جهانی در جویبار به عنوان هم اتفاق خوب ورزشی و هم اتفاق خوب عمرانی نام برد و گفت: همه دستگاه های خدمات رسان پای کار آمدند و چهار شهر معین قائمشهر، ساری، بابل و بابلسر برای پشتیبانی مسابقات آماده شدند.

وی بیان داشت : در سطح شهر جویبار نیز از سوی شهرداری، تلویزیون هایی برای پخش و نمایش مسابقات کشتی آزاد در پارک المپیک نصب شد .

فرماندار جویبار برگزاری نخستین دوره مسابقات کشتی آزاد باشگاه های جهان در این شهرستان را ' خوب و مناسب ' توصیف کرد و اظهار داشت : این شهرستان با حداقل امکانات موجود توانست بخوبی حق میزبانی را ادا کند.

وی افزود : ابراز رضایت و خرسندی نماینده فیلا از میزبانی شایسته جویبار برای این مسابقات ، نقطه قوتی برای ورزش کشور به شمار می رود .

رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان جویبار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: پس از قهرمانی و کسب مدال المپیک ' حاجی زاده' در سال 2002 سالن کشتی دو هزار و 500 نفره به نام این ورزشکار مدال آور در این شهرستان ساخته شد .

' علی قاسمی ' افزود : پنج سال قبل نیز سالن کشتی یکهزار نفری به نام پهلوان جویباری و مدال آور المپیک ' رضا یزدانی 'دراین شهرستان ساخته شد .

وی گفت: برای آماده سازی و برگزاری مسابقات کشتی آزاد باشگاه های جهان ترمیم ، بازسازی و ساخت جایگاه تماشاچیان دو سالن و خانه کشتی جویبار انجام شد .

رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان جویبار هزینه صرف شده برای انجام این اقدامات عمرانی را سه میلیارد ریال اعتبار استانی برشمرد و ادامه داد : بعد از حدود 11 سال از ساخت این دو فضای ورزش کشتی در جویبار ، 12 هزار متر مربع فضای بیرونی آنها با موزاییک کاری وتعویض تابلوها ترمیم و مناسب سازی شد.

وی همچنین از اختصاص پنج تشک کشتی به این دو سالن و خانه کشتی جویبار خبرداد و گفت: کمبود تشک کشتی برای تمرین کشتی گیران جویباری نیز به پاس برگزاری مسابقات جهانی از سوی فدارسیون کشتی تهیه و در اختیار شهرستان جویبار قرار گرفت .

قاسمی ادامه داد : سالها پیگیری و درخواست انجام این اقدامات عمرانی و تهیه امکانات و تجهیزات سالها بدلیل کمبود اعتبار بی پاسخ مانده بود که خوشبختانه برگزاری مسابقات جهانی کشتی زمینه ساز فراهم شدن این امکانات را فراهم آورد .

وی به تعداد سه هزار و 200 ورزشکار سازمان یافته جویبارو فعالیت اکثر این ورزشکاران در رشته ورزشی کشتی اشاره کرد و افزود : مردم این شهرستان نیز علاقه زیادی به این رشته ورزشی دارند .

رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان جویبار گفت:جویبار پایتخت کشتی ایران همچنان از نداشتن سالن بزرگ و استاندارد کشتی محروم مانده است و امیدواریم این مهم نیز در آینده نزدیک محقق شود .

وی با اشاره به اینکه هم اکنون 12 سالن ورزشی با مساحت 9 هزار و 800 متر مربع و 140هزار متر مربع فضای ورزشی روباز در جویبار وجود دارد ، ادامه داد: هم اکنون سرانه فضای ورزشی هر جویباری دو متر مربع است.

برگزاری مسابقات کشتی باشگاه های جهان در جویبار در حالی که بسیاری بر این اعتقاد بودند که این شهرستان امکانات و توان لازم را برای میزبانی چنین مسابقاتی ندارد و حتی برخی نیز از نگاه اقتصادی برگزاری آن را برای مازندران و جویبار سودمند نمی دانستند ، نشان داده است که جویباری ها همچنان این ظرفیت را دارند که با حداقل ها ، بیشترین نتیجه را بگیرند همچنان که سرآمدی در کشتی نتیجه سخت کوشی آنان بود نه امکانات.

زمانی که جویباری ها یکی پس از دیگری مدال های رنگارنگ را در رشته کشتی در سطح ملی و بین المللی از آن خود می کردند تا شهرستان به عنوان پایتخت کشتی جهان معرفی شود نه امکانات ورزشی مناسب حتی در حد شهرهای مازندران داشتند و نه حسرت چنین امکاناتی را داشتند و این علاقه مندی و عشق به کشتی بود که جویبار را به پایتخت کشتی تبدیل کرد ، همان گونه که علاقه مندی و میهمان نوازیشان سبب پذیرفتن میزبانی مسابقات کشتی باشگاه های جهان شد که دستاوردهای بعدی را در پی داشت.

----------------------------------------------

گزارش از فاطمه قنبری قادیکلایی

----------------------------------------------

 

برای این پست 1 دیدگاه مطرح شده است. شما نیز دیدگاه خود را بیان کنید
  • پاسخ به نظر چهار شنبه 12 آذر 1393 - 00:14
    ذکریاایزدی

    باعرض سلام ازینکه کشتی جویبار رادرکشور وجهان شناسانده درست ولی نظر شخصی اینجانب اینه که تمام تلاش همه ما بایست حفظ این موقعیت باشه.وظیفه مردم ومسئولین کشتی ازاین ببعد بیشتر شده.بایست مراقب شهرستانهای همجوار باشیم خصوصاافرادی ازشهرستانهای دیگرکه درشهرجهانی مسئولیت دارند.بنام ما به کام دیگران نباشد.اگر فوتسال کشور در جهان مطرح شده بخاطرممارست ودلیل اصلی جام رمضانه. کشتی باید به بخشها وروستاهای جویبار کشیده شود

    1 0
دیدگاه شما در مورد : مسابقات کشتی باشگاه های جهان، چاهی که کندنش برای جویباری ها نان داشت

مسابقات کشتی باشگاه های جهان، چاهی که کندنش برای جویباری ها نان داشت

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
RSS
خانه | آرشیو | پیوندها | جستجو | درباره ما | ارتباط با ما | تبلیغات | RSS