امروز چهار شنبه 17 آذر 1395
ساعت 14:04:24
خانه آرشیو پیوندها جستجو درباره ما ارتباط با ما تبلیغات RSS

صفحه نخست

هنری

گفتگو

فرهنگی

اقتصادی

حوادث

سیاسی

علمی

اجتماعی

ورزشی


اسلاید شو
چاپ

کد خبر : 6809

تاریخ انتشار : 13/07/1393 - 09:23

اختصاصی / یادداشت

عید قربان؛ رهائی از تعلقات برای هم نوائی با مساکین

روز عید قربان به عنوان نماد آزادی انسان از قید و بند و نفسانیات و وسوسه های ابلیس مد نظر می باشد.

عید قربان؛ رهائی از تعلقات برای هم نوائی با مساکین

جویباران - مهدی نجفی/ عید قربان به عنوان فرصتی مهم و کلیدی برای قرب الی الله مطرح می باشد.عیدی که انسانها در سایۀ عبودیت و بندگی،نغمۀ اطاعت از فرمان خدا را سر می دهند،فرمانِ خداوند متعال مبنی بر «ذبح»که شامل ذبح گوسفند در روز عید قربان و نیز سرزمین منا می باشد، در متن خود ذبح نفس و اهتمام به تقوا را به همراه دارد،لذا بندۀ واقعی خدا کسی است که با اطاعت از فرمان خدا ،همۀ ابعاد زندگی به ویژه در روز عید قربان را به اثبات رساند.لذا کسی که اطاعت خداوند در او جلوه گر شود و و در مسیر اجتناب از معصیت گام گذارد، می تواند مدعی عید برای خود گردد،لذا در عید قربان و در همۀ ایام ،محوریت اطاعت محض خداوند و دریافت تکوینی مناسک عبادی به ویژه دستور ذبح در اسلام می تواند به عنوان مهمترین بهرۀ مسلمانان از این روز مبارک و سعید مطرح گردد.

ملت مسلمان ایران هر سال در روز عید قربان در حد توان خود در احیاء سنت شریف ابراهیمی و  مناسک مذهبی به ویژه عید قربان سعی و تلاش تحسین بر انگیزی از خود نشان می دهند،لیکن ورود برخی بدعتها در مناسک دینی باعث گردیده،بسیاری از اعمال مذهبی و دینی ،دست خوش برخی انحرافات گردد،وجود برخی بدعت ها و غفلت ها در عید قربان از سوی برخی افراد باید به عنوان تهدید برای دریافت تکوینی مناسک دینی محسوب گردد،بدین نحو که برخی با تمرکز بر روی ظاهر مناسک دینی ذبح در اسلام و با تقدم تفریح و سرگرمی بر آموزه ها و فلسفۀ واقعی قربانی در اسلام  برخی از مهمترین سفارشات اولیای دین در باب اجرای کامل مسائل مرتبط با مناسک عید قربان را به فراموشی سپردند.

در تبین بدعت مذکور باید اذعان نمود روز عید قربان به عنوان نماد آزادی انسان از قید و بند و نفسانیات و وسوسه های ابلیس مد نظر می باشد، لذا رها شدن از تعلقات در پیش پای ارادۀ حق تعالی،رهآوردی است از عید قربان که باید همه دینداران به آن ملتزم گردند،لیکن برخی افراد با فراموشی فقرا و مساکین در این روز به فکر برخی لذت های خود محورانۀ خود برای استفادۀ مسرفانه از نعمت های الهی و به ویژه گوشت قربانی شده می باشند در حالی که یکی از مهم ترین فلسفه های روز عید قربان هم نوائی با نیاز فقرا و مساکین می باشد لذا پیامبر اکرم(ص)فرمود:«انّما جَُعِل هذا الأضحى‏ لِتَتَّسِعَ مساکنیکم مِنَ اللّحم، فَأطِعُموهم»[1]عید قربان براى آن قرار داده شده که مساکین شما به وسعت و گشایش از نظر گوشت برسند، پس به آنان اطعام کنید. با تأمل در فرمایش پیامبر اکرم(ص)باید پرسید،به راستی دغدغۀ  هم نوائی با فقرا و مساکین در حال حاضر از چه جایگاهی در بین مردم برخوردار می باشد؟مگر نه این است که بسیاری از مردم متأسفانه در روز عید قربان با برپائی بساط کباب و اسراف در بسیاری از اطعمه و اشربه ،در واقع به مساکین و فقرا دهن کجی می کنند و با اکتفا نمودن به ظواهر ذبح در اسلام و با فراموشی فقرا در پی عیش و نوش افراط آمیز می باشند!آیا می توان عمل ظاهری آن ها را در روز عید قربان به عنوان قبولی کامل اعمال آنها دانست؟آیا عدم اهتمام به فلسفۀ واقعی پیامبر اکرم(ص) مبنی بر اطعام به فقرا آن هم از گوشت قربانی شده، به نوعی بی احترامی به آموزه های اسلام و سیرۀ نبوی  نمی باشد؟لذا باید اذعان نمود فرمایش پیامبر اکرم (ص)در امتدادهمان توصیه قرآنى است که آمده است از گوشت قربانى بخورید و به نیازمندان هم بخورانید: «فَکُلوا مِنْها و أطعِمُوا القانِعَ و المُعَتّر...»[2].

در خاتمه باید گفت،عمل به  سنت ابراهیمى، یقیناًهم جامعه را از گرسنگى و فقر مى‏رهاند، هم دل‏ها را به هم نزدیک مى‏کند، هم مؤمنان را براى مقابله با نفسانیات، تمرینى عملى می دهد و منجربه غلبه بر هواى نفس مى‏شود،لذا امید است مسلمانان و بالأخص پیروان اهل بیت(ع)با تأسّی از پیامبر اکرم(ص)در راستای تأمین نیاز فقرا و مستمندان از سنت ابراهیمی قربانی به نحو احسن اقدام  نموده و در مسیر اجتناب از پیرایه های بدعت در مناسک دینی حرکت نمایند.


[1]  علل الشرایع، صدوق، ص‏437.

[2]حج، آیه‏36.

دیدگاه شما در مورد : عید قربان؛ رهائی از تعلقات برای هم نوائی با مساکین

عید قربان؛ رهائی از تعلقات برای هم نوائی با مساکین

 

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
RSS
خانه | آرشیو | پیوندها | جستجو | درباره ما | ارتباط با ما | تبلیغات | RSS