امروز یکشنبه 29 بهمن 1396
ساعت 10:25:56
خانه آرشیو پیوندها جستجو درباره ما ارتباط با ما تبلیغات RSS

صفحه نخست

هنری

گفتگو

فرهنگی

اقتصادی

حوادث

سیاسی

علمی

اجتماعی

ورزشی


آخرین اخبار
چاپ

کد خبر : 40711

تاریخ انتشار : 06/11/1396 - 11:36

رسانه و ایفای نقش در تحقق اقتصاد مقاومتی

در دنیای کنونی، بار اصلی اجرای سیاست های اقتصادی و سیاسی را رسانه ها و ابزارهای گفتمان ساز بر عهده دارند.

به گزارش جویباران، در چند سال اخیر و با شدت گرفتن تحریم های غرب علیه کشورمان با هدف متوقف کردن برنامه صلح آمیز هسته ای، واژه ای جدید تحت عنوان اقتصاد مقاومتی به ادبیات اقتصادی و سیاسی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است.

برای دستیابی به چنین اقتصادی لازم نگاه بلندمدت به سیاست های اقتصادی وجود داشته تا در آینده چارچوب کلی اقتصاد در برابر انواع ناملایمات تقویت شود.

از مهم‌ترین عواملی که اقتصاد مقاومتی بر بنیاد آن شکل  می گیرد، بینش و نگرش در اصلاح الگوی مصرف در جامعه است، بنابراین به منظور دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی ضروری به نظر می‌رسد فرهنگ اصلاح الگوی مصرف در جامعه ایجاد و نهادینه شود تا رفتارهای اقتصادی آحاد جامعه در این مسیر گام بردارند.

در این میان می توان از رسانه ها به عنوان موثرترین ابزار به منظور ارتقای سبک زندگی و اصلاح الگوی مصرف در جامعه یاد کرد، در شرایطی که اقتصاد کشور گرفتار نارسایی هایی است که منجر به وضعیت نابهنجار بیکاری، کمبود تولید ناخالص داخلی، کاهش قدرت سرمایه گذاری، ضعف در صادرات غیرنفتی و بیماری هایی از این دسته شده، نیم نگاهی به وضعیت جهانی اقتصاد، همه را به سوی این باور می کشاند که رشد نو آوری، خلاقیت و کارآفرینی تنها راه بهبود بیماری امروز اقتصاد کشور و پیشگیری از مشکلات آینده است.

رسانه ها با تولید و توزیع مطلوب اطلاعات، نقش چشمگیری در ارتقای آگاهی های گوناگون و ضروری بر عهده می گیرند و جامعه را در نیل به تعالی و ترقی همه جانبه یاری می کنند، این وظیفه خطیر به عهده رسانه ها است که با ساخت برنامه های مناسب، افکار عمومی جامعه را به سمت ایجاد و توسعه فرهنگ نوآوری، خلاقیت و کارآفرینی سوق دهند.

هر زمان که امور به دست مردم سپرده شده، موفقیت های بسیاری حاصل شده است و همان گونه که پیشرفت ها در عرصه دفاع مقدس و علم و فناوری مردمی بوده است، در اقتصاد نیز باید این امر در دستور کار قرار بگیرد و این امر با همکاری رسانه ها و فرهنگ سازی در ایجاد گفتمان مقاومتی امکان پذیر خواهد بود.

در دنیای کنونی، بار اصلی اجرای سیاست های اقتصادی و سیاسی را رسانه ها و ابزارهای گفتمان ساز بر عهده دارند، همچنین ارتباطات و اطلاع‌رسانی نیز در شناخت وادراک شهروندان جامعه از تنوع فرهنگی گرفته تا غیره می تواند زمینه ساز تحول و دگرگونی در جامعه شود.

بنابراین با نگاهی اجمالی به گستره شبکه های ارتباطی در جهان، می توان متوجه شد که این مهم نشان دهنده تلاشی هدفمند، برنامه ریزی شده و هوشمندانه در ترویج گفتمان های حاکم را دارد.

از دیدگاه مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی ، یک شعار نیست، یک واقعیت است، کشور در حال پیشرفت است، بایستی افق های بسیار بلند و نوید بخشی را در مقابل خود دید، اقتصاد مقاومتی می تواند گفتمان غالبی باشد که در جامعه امروز مطرح است.

در عصری که بحران های اقتصادی بسیاری از کشورهای بزگ دنیا را در سراشیپی سقوط قرار داده است و اقتصاد مبتنی بر سرمایه داری لیبرال نیز نتوانسته پاسخگوی نیازهای اساسی مردم باشد و تولید کالا به شکل بیمار گونه ای به سمت مصرف گرایی محض رفته است که زمینه اتلاف سرمایه های بشری را فراهم آورده است ، این نوع اقتصاد و توجه به آن از ضروریات جامعه اسلامی است که بتوان از منابع محدود کنونی کشور به نحو مطلوبی استفاده کرد، در مواجه با اقتصاد بازار آزاد که تمامی تلاش خود را به تولید هر نوع کالایی اختصاص می دهد و هدف آن کسب سود از حداکثر کالاها است، اقتصاد مقاومتی نوعی الگوی اقتصادی است که به استقلال یک کشور توجه دارد.

به طور کلی برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید سبک زندگی الگوی مصرف در عرصه اقتصادی را تغییر داد و ترویج سبک زندگی اسلامی را بهترین راه علمی اقتصاد مقاومتی دانست، به عبارت دیگر آنچه که در اقتصاد مقاومتی است، در آموزه های دینی نیز وجود دارد و هیچ کدام نفی دیگری نیست، به همین دلیل در عرصه فرهنگی می توان به اجرایی شدن این امر کمک کرد.

شاید زمان آن رسیده باشد که بار دیگر سری به متون اسلامی و احادیث شریفی که میراث نبوت و امامت به شمار میروند بزنیم و با نگرشی عمیق تر به دنبال گمشده خود یعنی الگوی صحیح ارتباط انسان با محیط زندگی بگردیم.

بر این اساس رسانه ها نقش تعیین کننده ای در گفتمان سازی و اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی دارد، همان طور که ضعف در تبیین و عدم عاملیت به اقتصاد مقاومتی می تواند این مقوله را به حاشیه براند، تبیین دقیق و پیگیری استراتژی های آن، در عمل می تواند برکات فراوانی داشته باشد.

منبع : ایسنا
دیدگاه شما در مورد : رسانه و ایفای نقش در تحقق اقتصاد مقاومتی

رسانه و ایفای نقش در تحقق اقتصاد مقاومتی

 

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
RSS
خانه | آرشیو | پیوندها | جستجو | درباره ما | ارتباط با ما | تبلیغات | RSS