امروز یکشنبه 28 آبان 1396
ساعت 04:57:42
خانه آرشیو پیوندها جستجو درباره ما ارتباط با ما تبلیغات RSS

صفحه نخست

هنری

گفتگو

فرهنگی

اقتصادی

حوادث

سیاسی

علمی

اجتماعی

ورزشی


آخرین اخبار
چاپ

کد خبر : 38447

تاریخ انتشار : 15/08/1396 - 12:22

فروشگاه‌های زنجیره‌ای، زنجیر یا زنجیره!

هر روز شاهد تغییراتی در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی هستیم؛ زمانی نه چندان ارتباط بین افراد در فواصل دور حتی با تلفن هم امری دشوار می‌نمود اما امروز هر فرد در کنار تمام شناسه‌های فردی، شناسه‌ای به نام شماره تلفن شخصی دارد که نه تنها امکان ارتباط صوتی که ارتباط تصویری را در هر شرایطی فراهم می‌کند.

به گزارش جویباران، اقتصاد و بازار در جهانی که هر روز تحولاتی تازه را تجربه می‌کند، بیشترین رخدادها را ثبت کرده است؛ تغییراتی که بخش‌های مختلف تولید تا عرضه محصولات مختلف را شامل می‌شود؛ تغییراتی که عمدتا در جهان توسعه یافته با سرعت تداوم دارد و سایر کشورها، با فواصلی که گاه به یک قرن هم می‌رسد، دنباله‌روی کشورهای پیشرفته محسوب می‌شوند.

بررسی وضعیت بازار خرده فروشی محصولات مختلف نشان دهنده بروز تغییراتی گسترده از اوایل قرن بیستم در کشورهای توسعه یافته است؛ کشورهایی که با ایجاد مارکت‌های بزرگ، تامین نیازهای مردم را در همه‌ی زمینه‌ها دنبال کرده و البته موفق هم بوده‌اند.

در ایران نیز سابقه ایجاد فروشگاه‌های بزرگ، بیش از 50 سال است اما طی این سال‌ها همواره سایه دولت بر این بخش، زمینه‌ساز ایجاد گپی بزرگ بین نیازهای واقعی مشتریان و محصولات و خدمات عرضه شده بوده و هست.

اگرچه پیش از انقلاب شکل‌گیری فروشگاه‌های بزرگ استارت خورد و مراکزی نظیر فروشگاه‌های شهر و روستا، فعالیتی گسترده را خصوصا در شهرهای بزرگ آغاز کرد که بعضا تا سال‌هایی پس از انقلاب هم ادامه یافت اما ورود بخش خصوصی به این بازار سابقه‌ای کمتر از 25 سال دارد.

نایب رئیس اتاق اصناف استان فارس در گفت و گو با ایسنا به تحلیل روند شکل‌گیری و رشد این نوع مارکتینگ پرداخت و با تاکید براینکه بسیاری از کشورها این شیوه از عرضه محصولات را از سال‌ها قبل آغاز کرده‌اند، حرکت به این سمت را امری لابد دانست.

خسرو فروغان، ایجاد فروشگاه‌های بزرگ خصوصا فروشگاه‌های زنجیره‌ای را یکی از نیازهای کلانشهرها در مسیر تسهیل در تامین مایحتاج شهروندان ضمن حفظ تعادل در هزینه فایده دانست.

او گفت: فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای ظرفیتی است که در اقتصاد کشورهای توسعه یافته تعریف شده و سرمایه‌گذاران این بخش امکان فعالیت را به شکلی مطلوب پیدا کرده‌اند؛ در ایران هم باید ساختارهایی برای تقویت این ظرفیت اقتصادی ایجاد کنیم تا حرکت آنها به سمت مطلوبیت سیر کند.

فروغان مزایای این فروشگاه‌ها را در دنیا چنین توصیف کرد: حذف واسطه‌های غیر ضروری بین تولید کننده و مصرف کننده، جلوگیری از توسعه بی رویه واحدهای تجاری، ترویج فروش کالاهای تولید داخل، استفاده از بارکدهای ملی، جلوگیری از توسعه واحدهای تجاری در اماکن غیر تجاری و حتی بهبود نسبی ترافیک شهری .

اما وی تاکید کرد: به دلیل سیستم نابسامان توزیع در ایران، وجود موازی‌کاری‌ها، نبود نظارت کافی، ایجاد واحدهای صنفی بیش از حد نیاز و نبود آمار و آمایش سرزمینی و ... مزایای این گونه فروشگاه‌های اینترنتی این مزایا برای کشور ما وجود ندارد و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نتوانسته سهم مناسبی از بازار را به‌خود اختصاص دهند.

فروغان در رابطه با قواعد اولیه تشکیل فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: این فروشگاه‌ها باید در حومه شهرها باشد تا باعث ایجاد ترافیک نشود، اما متاسفانه در ایران چنین فروشگاه‌هایی در مرکز شهرها ایجاد شده و می‌شود؛ از طرفی چنین حرکتی نیازمند سرمایه‌گذاری اولیه و در گردش زیادی است و بعد از آن هم مالیات بر ارزش افزوده و سایر حقوق قانونی، قیمت‌ عرضه را دستخوش فراز و نشیب می‌کند.

به گزارش ایسنا، در دوره‌ای و طی دهه‌های 60 تا 80 شاهد شکل‌گیری و توسعه‌ی فعالیت فروشگاه‌هایی تحت عنوان تعاونی در سراسر کشور بودیم، فروشگاه‌هایی که عمدتا ریشه در ارکان بخش دولتی داشته و با هدف اولیه‌ی ارائه خدمات به کارکنان دوایر مختلف شکل گرفت.

تعاونی‌های مصرف که از میان آنها تعاونی‌های امکان و اتکا، همچنان به فعالیت‌ خود در سراسر کشور ادامه می‌دهند، طی 2 دهه فعالیت گسترده‌ای در زمینه تامین و توزیع کالاهای مختلف داشته و بخش قابل توجهی از نیازهای شهروندان را تامین می‌کردند.

البته این فروشگاه‌ها ابتدا با فلسفه عرضه متعادل کالاهای ضروری و البته تولید داخل، بدون تاکید بر لزوم سودآوری آغاز به‌کار کرد و بیش از یک دهه به این شیوه فعالیت ادامه داد اما بعد از آن و در حالیکه تعداد این فروشگاه‌ها به عدد سازمان‌ها و دوایر مختلف دولتی در کشور افزایش یافته بود، به یکباره رو به افول گذاشت.

بسیاری از این تعاونی‌های مصرف نیز با مشکلات شدید اقتصادی و مفاسد مالی روبر و تعطیل شد و بخش اندکی از آنها همچنان فعال است اما دایره عرضه خدمات کالایی خود را به تمام جامعه گسترش داده‌اند.

طی سال‌های اخیر شاهد افزایش شمار فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور هستیم؛ حرکتی که با فعال شدن فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند و رفاه آغاز شد و علی‌رغم بروز مشکلاتی در ادامه مسیر این فروشگاه‌ها و کند شدن سیر رشد آنها، با حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی، ادامه پیدا کرد.

فعالیت هایپر مارکت در شهرهای بزرگ ایران با حضور سرمایه‌گذار خارجی، نقطه عطف فعال شدن این شیوه عرضه کالا بود؛ اگرچه همزمان با فعال شدن این فروشگاه‌ها خصوصا در سه سال اخیر سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای نظیر تیرازیس، کوروش و .... هم در نقاط مختلف کشور فعالیت گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، در بازاری که روند قیمت کالاها، مدام سیر صعودی داشته و دارد، عرضه محصولات با اعمال تخفیف‌، در نگاه تحلیلگران اقتصادی یک نقطه‌ی تردید است.

نایب رئیس اتاق اصناف استان فارس در این خصوص گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای تامین کالا را از واسطه‌ها دنبال نمی‌کنند و به دلیل بالا بودن حجم خرید، توجه به خواست آنان از سوی تولیدکننده توجیه دارد لذا ممکن است کالای عرضه شده توسط چنین فروشگاه‌هایی علی‌رغم داشتن تمام استانداردها و کیفیت مناسب، با تخفیف‌ به مصرف کننده عرضه شود.

او با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند تولیدکننده را به سمت تامین خواسته‌های خود متمایل کند، گفت: ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای منافاتی با فعالیت خرده‌ فروشان ندارد اما وقتی در جامعه شاهد رشد غیر منطقی تعداد خرده‌فروشان در صنوف مختلف باشیم، قطعا میزان فروش و درصد سود، کاهش می‌یابد و ممکن است تخلفات مختلف را شاهد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در سالیان گذشته شاهد افزایش تعداد واحدهای صنفی در کشور بوده‌ایم واحدهای صنفی که کوچک و در کنار آنها واحدهای صنفی دولتی و سازمانی مثل تعاونی‌ها، غرفه‌ها و فروشگاه‌های درون سازمانی؛ این موضوع در هیچ جامعه‌ای روندی مناسب محسوب نمی‌شود.

فروغان اعتقاد دارد که یکی از دلایل افزایش تعداد واحدهای کوچک صنفی در سراسر کشور، بیکاری و روند فزاینده تعداد فارغ‌التحصیلان مراکز آموزشی در سطوح مختلف است؛ تحصیل‌کرده‌هایی که رشته‌های تحصیلی خود را متناسب با نیاز بازار انتخاب نکرده‌اند.

او اعتقاد دارد که این موضوع عرصه را برای فعالیت فروشگاه‌های بزرگ نیز تنگ می‌کند، گفت: متاسفانه افرادی که در چنین فضایی وارد بازار شده و یک واحد صنفی کوچک را با سرمایه‌های اندک راه‌اندازی می‌کنند، به دلایل مختلف ممکن است موفق نباشند و در این مسیر نیز متحمل ضربه‌ای دیگر شوند. ضربه‌ای که تکمیل کننده ضربه ناشی از نبود شغل متناسب با رشته‌ی تحصیلی این افراد خواهد بود!

فروغان با بیان اینکه امروز نزدیک به چهار میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد که اکثرا خدماتی و توزیعی است، گفت: این تعداد به شکل روزانه رو به افزایش است؛ بنابراین اگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ به شکلی که در سایر کشورهای جهان متداول است در ایران شکل بگیرد، احتمال شکست سرمایه‌گذاران وجود دارد.

وی همچنین گفت: هر جامعه با توجه به شرایطش، ساختار خاص خودش را دارد. ساختار جامعه اقتصادی ما با همه دنیا متفاوت است. در هیچ کجای دنیا به ازای هر 20 نفر یک واحد صنفی وجود ندارد .

فروغان در عین‌حال از ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فعال در درون استان، حمایت کرده و معتقد است که باید تلاش کنیم تا با هدف ساماندهی بازار و زمینه‌سازی برای ایجاد اشتغال مناسب، از افرادیکه در این بخش وارد می‌شوند حمایت لازم را داشته باشیم.

او گفت: تقریبا تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای که در سراسر کشور ایجاد شده و رو به گسترش است، با سرمایه‌گذاری‌های خارج از فارس شکل گرفته و به دلیل آنکه مرکزیت کار در تهران تعریف می‌شود، تمام سودآوری و درآمدهای آن نیز معطوف به بیرون استان خواهد بود.

فروغان تصریح کرد: به اعتقاد من اگر سرمایه‌گذارانی با مرکزیت استان فارس اقدام به ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای کنند، باید حمایت‌ها را به سمت آنان معطوف کرد زیرا تمام درآمدهای ناشی از فعالیت آنها و سایر منافع نظیر عرضه محصولات تولید شده درون استان و تاثیرگذاری بر رونق اقتصاد بازار و تولید داخلی و ... مصروف به فارس خواهد بود.

نایب رئیس اتاق اصناف فارس در عین‌حال معتقد است که می‌توان با راهکارهایی، منافع ایجاد و فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای که مرکزیت آنها در تهران قرار دارد را استانی و منطقه‌ای کرد.

این فعال اقتصادی گفت: اجرایی شدن قانون حفظ حریم و حدود صنفی می‌تواند از رشد نا متوازن صنوف جلوگیری کرده و اعطای تسهیلات به واحدهای صنفی و تبدیل آنها به فروشگاه‌های بزرگ می‌تواند از رشد بی رویه صنوف جلوگیری کند.

فروغان معتقد است که تعریف زیرساخت ها هماهنگ با استانداردهای جهانی و تعریف نیاز مکانی و نیاز سنجی و آمایش سرزمینی می‌تواند در این خصوص به اقتصاد کشور کمک کند .

منبع : ایسنا
دیدگاه شما در مورد : فروشگاه‌های زنجیره‌ای، زنجیر یا زنجیره!

فروشگاه‌های زنجیره‌ای، زنجیر یا زنجیره!

 

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
RSS
خانه | آرشیو | پیوندها | جستجو | درباره ما | ارتباط با ما | تبلیغات | RSS