امروز سه شنبه 30 آبان 1396
ساعت 21:04:40
خانه آرشیو پیوندها جستجو درباره ما ارتباط با ما تبلیغات RSS

صفحه نخست

هنری

گفتگو

فرهنگی

اقتصادی

حوادث

سیاسی

علمی

اجتماعی

ورزشی


آخرین اخبار
چاپ

کد خبر : 36045

تاریخ انتشار : 01/03/1396 - 10:26

۹ عامل موثر که خروپف را تشدید می‌کند

زمانی که به پشت می‌خوابید، زبان در دهان معلق مانده و به عقب مایل می شود و فضایی از حلق را می‌بندد. این مسئله باعث ایجاد صدای خر و پف می‌شود.

به گزارش  جویباران،خر و پف عوامل متعددی داشته و تشدید آن به رفتارها و عادت های زندگی فرد بستگی دارد. خیلی از افراد شب ها در حین خواب خر و پف می کنند و معمولا آن را جدی به حساب نمی آورند، چون احتمالا از کودکی به چنین صدایی از طرف والدین و اطرافیان خود عادت کرده و آن را مسئله ای طبیعی می پندارند. در اینجا ۹ عاملی را که باعث تشدید خروپف می‌شوند بیان می‌کنیم. در ادامه این مطلب را به نقل از سایت تبیان می‌خوانیم.

 
عواملی که خروپف را بدتر می کنند
 
معمولا مردها ۵۰ درصد بیش از زن ها خر و پف می کنند و عواملی مانند دمای اتاق، نوع و کیفیت بالشت، مصرف داروها و غیره در آن دخیل است. مشکل اینجاست که زمانی فرد شروع به خر و پف‌های شدید می‌کند که راه عبور هوا در پشت زبان و بینی دچار انسداد شده باشد. در این صورت تنفس فرد به مدت چند ثانیه و حتی دقیقه دچار اختلال می‌شود. 
 
زمانی که این مشکل بروز می کند نمی توان از کنار خر و پف به سادگی عبور کرد، چون این انسداد باعث کاهش اکسیژن خون می شود. قطع تنفس با عوارضی مانند فشار خون بالا و بیماری های قلبی و مغزی در ارتباط است و باید مورد بررسی و درمان قرار بگیرد. 
 
در ابتدا بهتر است عوامل و رفتارهایی که باعث تشدید خر و پف می شوند را شناسایی کرده و در جهت رفع آنها اقدام کنید.
 
به پشت خوابیدن 
 
زمانی که به پشت می‌خوابید، زبان در دهان معلق مانده و به عقب مایل می شود و فضایی از حلق را می‌بندد. این مسئله باعث ایجاد صدای خر و پف می‌شود. در واقع زمانی که انسدادی در مجاری هوایی فوقانی ایجاد می‌شود، بافت این مجاری با عبور هوا در طول خواب به لرزش در می‌آید و صدای خر و پف ایجاد می‌شود. 
 
خوابیدن بدون بالش که سر بالاتر از بدن قرار نمی‌گیرد باعث به عقب برگشتن زبان می‌شود. در این صورت نیز مجاری تنفسی دچار انسداد شده و زمینه خر و پف ایجاد می‌شود.
 
برای مقابله با بروز این صداها بهتر است به پهلو بخوابید. برای جلوگیری بهتر است یک عدد توپ یا هر شی سفت و گردی در کش شلوارتان قرار دهید تا مانع از برگشتن و به پشت خوابیدن تان شود. اگر خر و پف شدید دارید که با این ترفندها برطرف نمی شود و با خستگی های روزانه همراه است حتما به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. احتمالا شما دچار مشکل آپنه خواب هستید. این مشکل یک بیماری تنفسی محسوب می شود که عوارض جدی روی سلامتی بدن دارد.
 
خوابیدن با بینی کیپ
 
اگر به هر دلیلی بینی تان کیپ شده باشد، بیشتر خر و پف خواهید کرد، چون اگر سوراخ‌های بینی گرفته شده باشد، عمل دم باید با قدرت بیشتری انجام شود. در این صورت نیز بافت های مجاری هوایی به لرزه در می‌آید و به این ترتیب نیز صدای خر و پف تشدید می‌شود. 
بهتر است قبل از خواب حتما بینی تان را شستشو دهید. استفاده از سرم شستشو یا قطره های بینی قبل از خواب باعث باز شدن سوراخ های بینی شده و راه عبور هوا هموار می شود.
 
گرم کردن بیش از اندازه اتاق خواب
 
گرمای زیاد محیط روی مخاط بینی تاثیر داشته و باعث ایجاد انسداد بینی می شود. بهتر است در اتاقی بخوابید که هوای نسبتا خنک و مرطوبی داشته باشد، چون خشکی هوا نیز می تواند عاملی برای بروز مشکلات تنفسی و خر و پف شود.
 
بدون بالشت خوابیدن
 
خوابیدن بدون بالش که سر بالاتر از بدن قرار نمی گیرد باعث به عقب برگشتن زبان می شود. در این صورت نیز مجاری تنفسی دچار انسداد شده و زمینه خر و پف ایجاد می شود. بهتر است سرتان بالاتر از بدن‌تان قرار گیرد و از بالشت مناسبی استفاده کنید.
 
پرخوری در وعده شام
 
پرخوری یا خوردن شام سنگین و چرب باعث تشدید خر و پف می‌شود. بهترین کار این است که شب ها شام سبکی میل نمایید.
 
داروهای خواب آور
 
قرص‌های خواب باعث تشدید خر و پف می‌شوند، چون باعث ایجاد خواب عمیق‌تری می‌شوند. برای پیشگیری از تشدید این وضعیت بهتر است از مصرف قرص‌های خواب آور بپرهیزید. اگر از اختلالات خواب و بی خوابی رنج می‌برید به جای مصرف این داروها، از روش‌های طبیعی و خانگی مانند مصرف دمنوش‌ها استفاده کنید.
 
اضافه وزن
 
اضافه وزن و چاقی مادر اکثر بیماری‌های است. این وضعیت بدنی در ایجاد و تشدید خر و پف نیز تاثیر دارد، چون باعث کاهش قطر مجاری تنفسی شده و در عبور هوا مشکل ایجاد می‌کند. اگر اضافه وزن دارید، به اصلاح تغذیه‌تان فکر کنید. از مواد غذایی سالم استفاده کنید و حتما در زندگی روزمره‌تان ورزش منظم را بگنجانید.
 
سیگار کشیدن
 
چاقی در ایجاد و تشدید خر و پف نیز تاثیر دارد، چون باعث کاهش قطر مجاری تنفسی شده و در عبور هوا مشکل ایجاد می‌کند.
سیگار باعث ایجاد التهاب در مجاری تنفسی فوقانی می‌شود که این مسئله نیز به ورم مخاط منجر شده و خر و پف تولید می‌کند. بدون شک سیگار مضرات دیگری نیز برای بدن در پی دارد. بنابراین توصیه متخصصان آن است که مصرف سیگار را کاهش دهید و به دنبال راه مناسبی برای ترک کامل آن باشید.
 
ورزش شبانگاهی
 
ورزش برای حفظ تناسب اندام و سلامت بدن ضروری است، اما ورزش شبانه و قبل از خواب می‌تواند باعث ایجاد اختلال در خواب شده و خر و پف ایجاد کند. بنابراین بهتر است به طور مرتب ورزش کنید، اما این کار را به شب‌ها موکول نکنید. حتما در طول روز ورزش کنید و چند ساعت مانده به زمان خواب، بدن‌تان را آرام کنید.
منبع : سلامت نیوز
دیدگاه شما در مورد : ۹ عامل موثر که خروپف را تشدید می‌کند

۹ عامل موثر که خروپف را تشدید می‌کند

 

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
RSS
خانه | آرشیو | پیوندها | جستجو | درباره ما | ارتباط با ما | تبلیغات | RSS