امروز شنبه 20 آذر 1395
ساعت 10:23:13
خانه آرشیو پیوندها جستجو درباره ما ارتباط با ما تبلیغات RSS

صفحه نخست

هنری

گفتگو

فرهنگی

اقتصادی

حوادث

سیاسی

علمی

اجتماعی

ورزشی


اسلاید شو
چاپ

کد خبر : 30330

تاریخ انتشار : 10/05/1395 - 08:43

رفت و آمدهای بی‌حاصل و پرخرج هیئت‌های تجاری به مازندران/ چه تناسبی بین تعداد این سفرها با نتایج آن وجود دارد؟!

بازارهای کشورهای منطقه آماده ورود اجناس مازندرانی است، اما همتی از سمت تولیدکنندگان و تاجران این حوزه وجود ندارد.

رفت و آمدهای بی‌حاصل و پرخرج هیئت‌های تجاری به مازندران/ چه تناسبی بین تعداد این سفرها با نتایج آن وجود دارد؟!

به گزارش جویباران،به نقل از بلاغ، پس از برجام نیز شاهد گسیل هیئت‌های خارجی به کشور بودیم، ابتدا بسیاری هجمه حضور هیئت‌های خارجی برای سفر به ایران را یک فرصت فوق‌العاده برای کشور دانستند، و با موضع گیری‌های متعدد مدعی گشایش اقتصادی در فضای کسب و کار شدند. 

در کنار همه‌ی این رفت و آمدها، سفر هیئت‌های خارجی به مازندران نیز جالب توجه بود، شاید از ابتدای شروع برجام، مازندران یکی از نقاط پر رفت و آمد هیئت‌های خارجی بوده است. 

با توجه به هم‌جواری مازندران با دریای خزر و قرار گرفتن در کریدور سبز، این استان از جایگاه ویژه‌ای در ارتباط با روسیه برخوردار است به گونه‌ای که شاهد سومین سفر روس‌ها از استان آستاراخان به مازندران بودیم. 

سفر هیئت‌های تجاری به مازندران، فرصت یا تهدید؟!
قرقیزها نیز هر سال در فصل بهار به مازندران سفر می‌کنند. اسخت آکی بایف استاندار ایسیکول قرقیزستان یکی از مقامات پر رفت و آمد از کشورهای منطقه به مازندران بوده است. الکساندر ژابکلین استاندار آستاراخان نیز تا به الان سه بار به مازندران سفر کرده است.

چندی پیش نیز استاندار استان مارکه ایتالیا به همراه هیئتی بلند پایه به استان مازندران سفر کرد.

عمده بازدیدهای هیئت‌های خارجی مربوط به صنایع مرغداری، گل و گیاه و صنایع غذایی بوده است. 

جای سئوال دارد ضمن ابراز خوشحالی از این سفرها، اما مسئله اصلی در این است که این رفت و آمدها چه نتیجه‌ای برای اقتصاد و تولید استان خواهد داشت؟ برخی تولیدکنندگان آن را فرصت و برخی نیز یک حرکت نمایشی می‌دانند.

یوسف رمضانی از صادر کنندگان نمونه مرغ، سفرهای تجاری به استان را خوب ارزیابی کرد و گفت: یقیناً این بازدیدهای متقابل زمینه‌های همکاری را برای کسب بازارهای صادراتی در اختیار تولیدکنندگان و صادرکنندگان قرار می‌دهد.

در مقابل برخی تولیدکنندگان این رفت و آمدها را بیشتر پاسخگویی‌های دولتی می‌دانند.

ورود سازمان همیاری شهرداری‌ها در پذیرش هیئت‌های خارجی!
جالب آنکه آنقدر رفت و آمدهای هیئت‌های خارجی در این خصوص زیاد بوده که اتاق بازرگانی مسئولیت پذیرش و راهنمایی هیئت‌های خارجی را به دیگر نهادها واگذار می‌کند. در جالب‌ترین و بحث برانگیزترین این مهم، وارد شدن سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران به عرصه پذیرایی از هیئت‌های خارجی بوده است.

واحدی مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های مازندران در پاسخ به این پرسش که چرا در این حوزه ورود پیدا کرده‌اند، گفت: وظیفه سازمان همیاری شهرداری‌ها خدمت‌رسانی به شهرداری‌ها و شهروندان است و کمک به واردات و صادرات جزو وظایف تعریف شده این سازمان به شهروندان می‌باشد.

جالب اینجاست که سازمان همیاری شهرداری مازندران با چنین دغدغه‌ای برای کمک به صادرات مازندران، پذیرایی یک هیئت رسانه‌ای از روسیه بود که در اقتصاد روسیه نقش در خور توجهی نداشت. تنها فعالیت این گروه چاپ یک مجله به تیراژ 10هزار جلد از زمینه‌های اقتصادی استان‌های ایران است.

رفت و آمدهای تجاری چه نتیجه‌ای داشته است؟
در حال حاضر مهم‌ترین سئوال تولید کنندگان این است که این رفت و آمدهای متعدد چه ماحصلی برای استان داشته است؟

چرا تا به الان قراردادی الزام آور به ایجاد مراودات اقتصادی با کشورهای مشتاق تجارت با مازندران به امضاء نرسیده است؟

این موضوع را با استاندار ایسیکول قرقیزستان در جریان گذاشتم. اسخت آکی بایف در پاسخ گفت: ما علاقه‌مندیم که با مازندران تجارت داشته باشیم و این سفرها نیز یقیناً زمینه‌ساز مراودات اقتصادی خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا تا به الان ارتباط تجاری بین ایسیکول و مازندران رخ نداده است، اظهار کرد: شاید به دلیل آنکه کشور ما جزو سازمان تجارت جهانی بوده و ایران جزو این سازمان نیست، زمینه‌های ارتباط تجاری با مشکل مواجه شده باشد، اما یقیناً در آینده شاهد توسعه روابط تجاری با مازندران خواهیم بود.

در سفر دو روزه هیئت تجاری استان مارکه ایتالیا به مازندران نیز این موضوع، مطالبه اصلی تولیدکنندگان بود. تولیدکنندگان آنقدر نسبت به این مطالبه جدی بودند، اتاق بازرگانی مازندران همایشی جداگانه با تاجران ایتالیایی برگزار کرد تا فرصت بررسی چگونگی ارتباط تاجران مازندرانی با تاجران ایتالیایی به صورت چهره به چهره فراهم شود. 

چری شولی استاندار مارکه ایتالیا از شوق تاجران مازندارنی شگفت زده شده بود به طوری‌که جدیت تاجران مازندرانی در برطرف‌سازی مشکلات ارتباط تجاری را ستود!
هیئت تجاری آستاراخان روسیه آخرین گروه اقتصادی بوده که تا به الان وارد مازندارن شده است.

این هیئت با تعداد زیادی از تاجران و مسئولان اقتصادی وارد مازندران شد و به صورت فشرده در چند گروه از فعالیت‌های تولیدی استان بازدید به عمل آورد. در این میان برخی بر این باورند که امکان ارتباط با روسیه وجود ندارد.

فعلا زیرساخت تجارت باروسیه وجود ندارد
الیاس لاریجانی‌پور نائب رئیس اتحادیه گل و گیاه مازندران طی گفت و گویی اظهار کرد: وقتی حرف از بازار روسیه می‌زنیم، باید ببینیم بسترهای تحقق این هدف وجود دارد یا خیر؟

وی خاطرنشان کرد: بازار روسیه بازار بزرگی است و باید تولیدی بزرگی داشت تا بتوان پاسخگوی تقاضای آنان بود.

لاریجانی‌پور بسترهای صادراتی مازندران را نامناسب ارزیابی و خاطرنشان کرد: برای صادرات حداقل در حوزه گل و گیاه زیرساختی وجود ندارد، تولید کم و قیمت تمام شده بالا موجب شده امکان صادرات به روسیه در این مقطع زمانی وجود نداشته باشد.

علاقه‌ای برای تجارت وجود ندارد
در مقابل برخی تاجران بدون توجه به مراودات اداری کشورها، سال‌ها است که دست به صادرات زده‌اند. قادی از تاجران و فعالان اقتصادی مازندرانی، سال‌ها است که با روسیه ارتباط دارد و جایگاه ویژه‌ای نیز در دستگاه‌های اقتصادی این کشور به دست آورده است.

وی از معدود فعالان اقتصادی مازندران است که تا به الان توانسته در روسیه هلدینگ اقتصادی قادی را با مشارکت و سرمایه‌گذاری طرف روس در روسیه ایجاد کند.

وی طی گفت و گویی بیان کرد: برخی تاجران مازندران علاقه‌مند به تجارت با دیگر کشورها نیستند و درصورت عقد قرارداد نیز بخاری از آن‌ها بلند نمی‌شود.

وی افزود: بازارهای کشورهای منطقه آماده ورود اجناس مازندرانی است، اما همتی از سمت تولیدکنندگان و تاجران این حوزه وجود ندارد.

عدم تناسب سفر هیئت‌ها با نتائج حاصله در مازندران
با توجه به موارد بیان شده قضاوت را برعهده مردم می‌گذاریم که چرا تا به الان رفت و آمدهای تجاری برای استان نتیجه‌ای اثر بخش نداشته است؟ 

اگر این رفت و آمدها سودی را نصیب تولیدکنندگان می‌کرد، یقیناً اتاق بازرگانی مازندران پذیرایی و راهنمایی آنان را به استانداری واگذار نمی‌کرد. 

این نهاد به عنوان نماینده بخش خصوصی وقتی در قبال رفت و آمدهای هیئت‌های تجاری علاقه گذشته را نشان نمی‌دهد باید حدس زد که از توخالی بودن چنین رفت و آمدهایی پی برده و فقط با همراهی به دنبال حضور در عرصه می‌باشد.

جالب اینجاست که بخش عمده هزینه‌های حضور این هیئت‌های خارجی برعهده تولیدکنندگان می‌باشد. در این خصوص یکی از تولیدکنندگان طی گفت و گویی بیان کرد: در هر بار حضور هیئت‌های خارجی در مجتمع تولیدی‌ام باید از آن‌ها با صرف هزینه‌های چندده میلیونی پذیرایی کنم. 

وی افزود: مهم صرف این هزینه‌ها نیست، بلکه سئوالم این است که این رفت و آمدها چه دستاوردی برای توسعه تولید و تجارتم دارد؟

با توجه به موارد بیان شده مسئولان باید در نظر داشته باشند در کنار حسن تعدد حضور هیئت‌های خارجی در مازندران باید نسبت به نتیجه‌بخش بودن آن نیز برنامه‌ریزی کرد تا صرف هزینه از بیت المال بیهوده نباشد.

دیدگاه شما در مورد : رفت و آمدهای بی‌حاصل و پرخرج هیئت‌های تجاری به مازندران/ چه تناسبی بین تعداد این سفرها با نتایج آن وجود دارد؟!

رفت و آمدهای بی‌حاصل و پرخرج هیئت‌های تجاری به مازندران/ چه تناسبی بین تعداد این سفرها با نتایج آن وجود دارد؟!

 

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
RSS
خانه | آرشیو | پیوندها | جستجو | درباره ما | ارتباط با ما | تبلیغات | RSS