امروز چهار شنبه 17 آذر 1395
ساعت 14:06:27
خانه آرشیو پیوندها جستجو درباره ما ارتباط با ما تبلیغات RSS

صفحه نخست

هنری

گفتگو

فرهنگی

اقتصادی

حوادث

سیاسی

علمی

اجتماعی

ورزشی


آخرین اخبار
چاپ

کد خبر : 29839

تاریخ انتشار : 03/04/1395 - 12:06

فروش قسطی خودروسازان رقیب بازار شد

دنیای اقتصاد نوشت:ماه رمضان در حالی به نیمه دوم خود رسیده که بازار خودرو همچنان در رکود به‌سر می‌برد و مشتریان حال و هوای خرید ندارند.

 به گزارش جویباران،قیمت‌های بالا در کنار قدرت خرید پایین، کماکان اصلی ترین دلایل این رکود دامنه دار به‌شمار رفته و اجازه نمی‌دهند بخش قابل‌توجهی از مشتریان به بازار خودرو نزدیک شوند. البته بخشی دیگر از مشتریان نیز با وجود داشتن نقدینگی لازم، چندان میلی به خرید خودرو نداشته و به نظر می‌رسد پس از ماه رمضان راهی بازار خواهند شد.

هرچند نمایشگاهداران خودرو پایتخت امید زیادی به رونق گرفتن بازار در آستانه عید فطر دارند، اما در عین حال تاکید می‌کنند که فعلا نشانه‌ای از رونق خرید و فروش، به چشم نمی‌آید. به گفته فعالان بازار، این امکان وجود دارد که با پایان ماه رمضان و آغاز سفرهای تابستانی، میل و انگیزه برای خرید خودرو افزایش یابد. این وسط البته روی آوردن خودروسازان به روش‌های فروش قسطی و چکی و همچنین در نظر گرفتن سودهای کلان، مشتریان را راهی شرکت‌های خودروساز کرده و کمتر کسی برای خرید به بازار قدم می‌گذارد.

به عبارت بهتر، روش‌های بعضا جذاب فروش خودروسازان، مشتریان زیادی را از بازار رویگردان کرده و آنها ترجیح می‌دهند به جای خرید نقدی (از بازار)، محصول موردنظر خود را از خودروسازان پیش خرید کنند. در حال حاضر، برخی خودروسازان تا مرز 27 درصد نیز سود به مشتریان می‌پردازند و این موضوع آنقدر جذاب هست که مشتریان حتی به قیمت دیر تحویل گرفتن خودرو ثبت‌نامی‌شان، در طرح‌های فروش مربوطه شرکت کنند.

اتفاقا این روزها که نرخ سود بانکی باز هم کاهش یافته، جذابیت طرح‌های فروش موردنظر، بیشتر شده و خیلی‌ها به بهانه پیش خرید خودرو، سرمایه خود را نزد خودروسازان می‌گذارند و سود کلانی نیز نصیب شان می‌شود. به اعتقاد فعالان بازار، کاهش دوباره نرخ سود سپرده، تقاضای خرید خودرو (از خودروسازان) را افزایش می‌دهد، با این حال کمکی به رکود بازار آزاد نخواهد کرد.

اما بازار در شرایطی رکودی سنگین را سپری می‌کند که گویا خودروسازان قصد دارند به تدریج و طی دو سه هفته آینده، قیمت محصولات خود را افزایش دهند. این افزایش قیمت از ناحیه مصوبه شورای رقابت است، مصوبه‌ای که دست خودروسازان را برای بالا بردن قیمت محصولات‌شان تا مرز یک میلیون و 200 هزار تومان (حداکثر قیمتی که می‌تواند اعمال شود) باز گذاشته و جاده مخصوصی منتظر اجرای آن در بهترین فرصت هستند.

 

افت‌و‌خیز قیمت‌ها

به بازار برویم و ببینیم قیمت خودروهای داخلی چه افت و خیزی را تجربه کرده و حال و هوای آن در ماه رمضان به چه شکل است. آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 36 میلیون و 900 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. از سوی دیگر پژو 206 صندوقدار مدل V8 نیز هم‌اکنون قیمتی برابر 37 میلیون و 200 هزار تومان دارد که نشان‌دهنده تغییر قیمت 300هزار تومانی این خودرو است.

هرچند شورای رقابت مجوز افزایش قیمت این دو محصول را صادر کرده است، با این حال ایران خودرو فعلا تمایلی به اجرایی کردن این مصوبه نداشته و احتمالا بعد از ماه رمضان، قیمت 206‌هایش را تغییر خواهد داد. از بازار پژو 405 نیز خبر می‌رسد این محصول با توجه به افزایش قیمتی که داشته، ،در حال حاضر 29 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رسد. این قیمت نشان می‌دهد پژو 405 در مقایسه با هفته گذشته 400 هزار تومان ارزان شده است. افزایش قیمت 405 نیز توسط شورای رقابت مورد تایید قرار گرفته و باید منتظر ماند و دید در نهایت این محصول گران می‌شود یا با همین قیمت فعلی روزگار خواهد گذراند.

اما دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند EF7 هم طی هفته جاری تغییر قیمتی خاصی را به خود ندیده و در حال حاضر 30 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. سمند جزو خودروهایی است که معمولا تغییرات قیمتی خاصی را تجربه نمی‌کند و گاهی قیمت آن تا هفته‌ها ثابت می‌ماند. همچنین سمند مدل LX نیز که قیمت آن تغییری نکرده، در حال حاضر 29 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.از بازار رانا نیز خبر می‌رسد، این خودرو با توجه به افزایش قیمتش طی هفته جاری، هم‌اکنون 33میلیون‌و200هزار تومان به فروش می‌رود. از رانا که بگذریم، تیبا بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر قیمتی معادل 24 میلیون و 100 هزار تومان در بازار دارد و برای خرید پراید در مدل 131 نیز باید 20 میلیون و 100 هزار تومان هزینه کرد.

همچنین پراید در مدل 111 نیز تغییر قیمتی نداشته و در حال حاضر 20 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رسد. هم تیبا و هم پراید، مجوز افزایش قیمت را از شورای رقابت دریافت کرده‌اند که به احتمال زیاد پس از ماه رمضان، قیمت آنها افزایش خواهد یافت.نگاهی هم اما به قیمت سراتوهای مونتاژی سایپا بیندازیم، خودروهایی که قیمت‌گذاری شان آزاد است و تغییر خاصی در هفته جاری نکرده‌اند. بر این اساس،سراتوی اتومات هم‌اکنون 91 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که مدل دنده‌ای آن قیمتی برابر با 75 میلیون و 800 هزار تومان دارد.

در بین دیگر خودروهای بازار اما تندر-90 اتومات بدون هیچ تغییری نسبت به هفته گذشته، هم‌اکنون 49 میلیون و 700 هزار تومان قیمت دارد. قیمت‌گذاری این خودرو توسط شورای رقابت آزاد اعلام شده، اما ایران‌خودرویی‌ها اعلام کرده‌اند فعلا قصد گران کردن آن را ندارند. همچنین پارس تندر نیز که روزهای با ثباتی را پشت‌سر می‌گذارد، در حال حاضر 40 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می‌رسد و این یعنی پارس تندر تغییر قیمتی خاصی را در هفته جاری تجربه نکرده است. همچنین تندر-90 مدل E2 پارس خودرو نیز بدون تغییر خاصی در قیمت، هم‌اکنون 39 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رود. هم تندر E2 و هم پارس تندر، هر دو مجوز افزایش قیمت 6/ 2 درصدی را از شورای رقابت دریافت کرده‌اند و به احتمال فراوان، پس از ماه رمضان رسما گران خواهند شد.

منبع : خبرانلاین
دیدگاه شما در مورد : فروش قسطی خودروسازان رقیب بازار شد

فروش قسطی خودروسازان رقیب بازار شد

 

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
RSS
خانه | آرشیو | پیوندها | جستجو | درباره ما | ارتباط با ما | تبلیغات | RSS