امروز سه شنبه 16 آذر 1395
ساعت 23:24:14
خانه آرشیو پیوندها جستجو درباره ما ارتباط با ما تبلیغات RSS

صفحه نخست

هنری

گفتگو

فرهنگی

اقتصادی

حوادث

سیاسی

علمی

اجتماعی

ورزشی


آخرین اخبار
چاپ

کد خبر : 28438

تاریخ انتشار : 16/01/1395 - 09:08

جاده های مرگ در ایام نوروز کدامند؟

با این که پلیس راهور از کاهش 5 درصدی تصادفات منجر به مرگ در جاده های بین شهری خبر می دهد اما همچنان آمار مرگ و میر سر صحنه تصادف در ایام نوروز بالا و قابل توجه است.

جاده های مرگ در ایام نوروز کدامند؟

به گزارش جویباران، مرگ و میر و مصدومیت در جریان سفر آن هم در چند روز عید، از آن آمارهاییست که کم آن هم زیاد است! این که تنها در چند روز بیش از 350 نفر در تصادف جانشان را از دست بدهند و 403 تصادف فوتی در کشور رخ بدهد، چیزی نیست که بشود راحت از کنار آن گذشت.

این اتفاق، هر ساله تکرار می شود و مسئولان مربوط را به فکر وا می دارد تا با اتخاذ تصمیمات و برنامه ریزی های جدیدتر و دقیق تر، از تعداد تلفات و مصدومیت ها کم کنند. امسال هم طرح نوروزی پلیس راهور از 25 اسفند اجرا شد. در این عملیات نوروزی 15 درصد توان نیروهای عملیاتی و امدادی نسبت به سال های گذشته افزایش پیدا کرد و در همین راستا برخی محدودیت ها مثل ممنوعیت تردد خودروهای دولتی، ممنوعیت فعالیت های عمرانی در معابر و جاده ها اعمال شد.

کمپین های مردمی هم در این زمینه فعالیت هایی انجام دادند. کمپین "نه به تصادف" از معروف ترین این فعالیت ها بود که امضای تعداد زیادی از مسئولان و افراد سرشناس را پای خود داشت تا در کاهش تلفات نوروز کمک کننده باشد. با این حال، امسال هم مانند سال های گذشته مرگ و میر در جاده ها خیلی از خانواده ها را در همین ابتدای سال عزادار کرد.

باز هم تلفات در جاده های مرگ

طبق آماری که در جمع بندی طرح نوروزی اعلام شده است، تصادفات فوتی در نوروز 5 درصد کاهش، جرحی 5 درصد افزایش و خسارتی 11 درصد کاهش یافت.

طبق این آمار، 6138 فقره تصادف جرحی در نوروز امسال رخ داده که این میزان افزایش 5 درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. همچنین تصادفات خسارتی در جاده ها در نوروز امسال 11 درصد کاهش یافته است.

بنابر آن چه پلیس راهور اعلام کرده، 49.2 درصد از تصادفات فوتی و جرحی در این مدت از شکل واژگونی بوده است که عدم توجه به جلو با 32.5 درصد، سبقت غیرمجاز با 23.7 درصد، عدم رعایت سرعت مطمئنه با 22.4 درصد و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه با 8 درصد مهمترین علل تصادفات نوروزی بوده‌اند.

البته رئیس پلیس راهور ناجا ازبه کاهش چهار درصدی تصادفات در نوروز امسال و افزایش هفت درصدی توقیف خودروهای متخلفان خبر داده است.

روز گذشته سردار تقی مهری گفت: برابر آخرین آمارها 389 تن در 294 فقره تصادف فوتی جاده ای نوروزی سرصحنه کشته شدند. 147 راننده مقصر، عامل مرگ و میر این تعداد افراد در نوروز بوده اند. با همکاری خوب رانندگان قانونمند، تصادفات در نوروز امسال چهار درصد کاهش داشته است.

به گفته او 44 درصد تصادفات فوتی و جرحی نوروز به دلیل 'واژگونی' بوده است: آمارها نشان می دهد ترددها در نوروز امسال 10 درصد افزایش داشته است. برابر اعلام قبلی، پلیس در نوروز امسال با تخلفات حادثه ساز بدون اغماض برخورد کرده است، توقیف خودرو متخلفان در نورزو امسال هفت درصد افزایش داشته است.

البته خوشبختانه در سال های گذشته آمار مرگ و میر و تلفات جاده ای روند کاهشی داشته است. آمار مرگ و میر و مصدومیت های جاده ای در سال 94 و مقایسه آن با سال 93 نشان می دهد که طرح نوروزی 94 سبب کاهش شمار جانباختگان حوادث رانندگی شده است. طبق این آمار، در نوروز سال 93 بیش از هزار نفر در تصادفات جانشان را از دست دادند که این تعداد در سال گذشته به زیر هزار نفر رسید.

بر اساس اعلام پزشکی قانونی، جاده های پنج استان پرمرگ و میرتر از سایرین بوده اند. استان های فارس ، خراسان رضوی، اصفهان، تهران و خوزستان به ترتیب با 93، 74 ، 66، 61 و 60 مورد فوتی بیشترین مرگ در پی حواث رانندگی را به خود اختصاص داده‌اند.

بررسی این جدول نشان می دهد در جاده های بعضی استان ها رشد تلفات ناشی از حوادث رانندگی بیشتر بوده است. برای مثال استان سمنان از 20 کشته ای که در سال 93 داشته به عدد 31 جانباخته در نوروز 94 رسیده است که رشد 55 درصدی را نشان می دهد. این اتفاق در استان های قزوین و خراسان شمالی هم افتاده است. بعد از این سه استان، کردستان، اصفهان، ایلام، خراسان رضوی، هرمزگان و همدان نیز دارای افزایش تعداد کشته شدگان به نسبت مدت مشابه سال قبل بوده‌اند.

بیشترین کشته های جاده ای در استان فارس

آن طور که رییس پلیس راهور ناجا در ایام نوروز ۹۵ اعلام کرد، بیشترین تعداد کشته های تصادفات نوروزی به دلیل پهناوری استان و حجم زیاد ترددها مربوط به استان فارس است. سال ۹۴ هم تعداد کشته شده ها در تصادفات جاده ای در استان فارس بیشتر از سایر استان ها بود.

با این حال سرهنگ نادر رحمانی، رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا معتقد است نمی توان فعلا یک استان خاص را رکورددار مرگ و میر در تصادفات جاده ای دانست. او به خبرآنلاین می گوید: در حال حاضر آماری که به تفکیک استان ها داریم مربوط به تصادفات و فوت سر صحنه تصادف است و هنوز آمار کلی از تلفات، مصدومیت ها و مرگ و میر در هر استان به طور کلی نداریم. در این محور شدت برخورد به چند دلیل زیاد است.

او در تشریح این علت ها می گوید: مسافت را ه های این استان بسیار طولانی است و برخی راه های جدا کننده سبب سبقت های غیرمجاز و بروز حوادث ناگوار می شود.

این مقام مسئول در پلیس راهور تاکید می کند که مرجع اعلام آمار به تفکیک استان ها پزشکی قانونی است و فعلا آمارها همگی مربوط به تصادفات سر صحنه تصادف است.

فارس، رکورددار مرگ و میر در تصادفات جاده ای

تصادفات ترافیکی یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر در جهان است به طوری که پیش بینی می شود تا سال 2020 تصادف، سومین قاتل مردم جهان باشد. ایران هم به لحاظ تصادفات جاده ای، از آن دست کشورهای پر مرگ و میر است.

آماری که برای مرگ و میر در تصادفات جاده ای در ده ماهه اول سال 93 و 94 موجود است نشان می دهد که در ده ماهه اول سال 94 بیش از 14 هزار نفر در تصادفات جان باخته اند. رئیس پلیس راهور ناجا پیش از اجرای طرح نوروزی 95 گفت که پیش بینی می شود با اقدامات صورت گرفته، تعداد جان باختگان تصادفات به 13 هزار نفر برسد.

کارشناسان و مسئولان پلیس راهور علت بروز چنین حوادثی را دسته بندی و تشریح کرده اند. سردار مهری در جمع بندی طرح نوروزی اعلام کرد که 44 درصد تصادفات رانندگی منجر به فوت و جرح از نوع واژگونی بوده و مهمترین علت آن هم خستگی و خواب آلودگی و عدم توجه به جلو بوده است.
سرهنگ نادر رحمانی، رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا هم در تشریح این عوامل به خبرآنلاین می گوید: در جاده هایی که مسافت راه ها در آن طولانی است، خستگی و خواب آلودگی ممکن است عارض شود. همچنین برخی از راه های جداکننده هم سبب می شود که در سبقت های غیرمجاز حوادث ناگوار پیش بیاید.

او ادامه می دهد: اغلب تصادفات از سی کیلومتری مانده به شهر و سی کیلومتر بعد از شهرهاست و علت آن هم بخشی وجود تداخلات و راه های فرعی مختلف و تردد حاشیه ای و حاشیه نشینی در اطراف شهرها و بخشی عجله و شتاب برای رسیدن و یا خستگی که راننده دچارش شده برای این که به مقصد برسد است.

سرهنگ رحمانی در پاسخ به این سوال که تا چه حد غیراستاندارد بودن راه ها می تواند در بروز تصادفات موثر باشد می گوید: نمی توان منحصرا غیراستاندارد بودن جاده را عامل بروز تصادفات منجر به مرگ دانست. درست است که تجهیزات ایمنی راه هم در کاهش شدت یا جلوگیری از وقوع یک تصادف مرگبار موثر است اما عوامل تصادف زا متعدد هستند. عدم توجه به جلو، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه، نقص جاده‌ها و نقص خودروها از عواملی بودند که واژگونی‌های رخ داده در نوروز امسال را رقم زدند.

او در پایان می گوید: تصادف در حقیقت مرهون یک سری علل مختلف است و زنجیره وقایع است که باعث تصادف می شود و هیچ وقت در یک تصادف یک عامل خاص وجود ندارد؛ بلکه یک سری علت ها روی یکدیگر جمع می شوند که یک علت تامه، واقعه را رقم می زند.

منبع : خبرانلاین
دیدگاه شما در مورد : جاده های مرگ در ایام نوروز کدامند؟

جاده های مرگ در ایام نوروز کدامند؟

 

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
RSS
خانه | آرشیو | پیوندها | جستجو | درباره ما | ارتباط با ما | تبلیغات | RSS