امروز دوشنبه 15 آذر 1395
ساعت 22:10:50
خانه آرشیو پیوندها جستجو درباره ما ارتباط با ما تبلیغات RSS

صفحه نخست

هنری

گفتگو

فرهنگی

اقتصادی

حوادث

سیاسی

علمی

اجتماعی

ورزشی


آخرین اخبار
چاپ

کد خبر : 24490

تاریخ انتشار : 15/05/1394 - 08:06

ارشاد مجوز خودش را چگونه تکذیب کرد؟

در پی انتشار گفت‌وگوی این خبرگزاری با سخنگوی محترم وزارت ارشاد درباره "لغو تعلیق فعالیت BBC" در ایران، دفتر آقای نوش آبادی جوابیه‌ای ارسال کرد .

جویباران ـصراط:در پی انتشار گفت‌وگوی این خبرگزاری با سخنگوی محترم وزارت ارشاد درباره "لغو تعلیق فعالیت BBC" در ایران، دفتر آقای نوش آبادی

جوابیه‌ای را به خبرگزاری تسنیم ارسال کرد که متن آن و پاسخ ما، به شرح ذیل تقدیم می‌شود:

بسمه‌تعالی

جوابیه دفتر سخنگوی وزارت ارشاد به خبر غیرواقع و مجهول! خبرگزاری تسنیم

سردبیر محترم سایت تسنیم

با سلام احتراما، عطف به خبر مندرج در آن رسانه تحت عنوان خبر وزارت ارشاد تعلیق مجوز بی‌بی‌سی در ایران را لغو کرد. نظر به اینکه تیتر و محتوای خبر خلاف واقع و براساس برداشت خبرنگار صورت گرفته است، لطفا جوابیه زیر را با توجه به ماده 23 قانون مطبوعات درج بفرمایید:

همانگونه که در فایل صوتی مصاحبه جناب آقای نوش‌آبادی سخنگوی محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم که بر روی سایت آن خبرگزاری قرار داده شده است، مشخص است، ایشان بارها در طول مصاحبه با خبرنگار محترم تاکید می‌کنند که این مجوز موقت بوده برای یک هفته می‌باشد و به درخواست خبرنگار آزاد BBC Word صادر شده و قرار نیست دفتر بی‌بی‌سی در ایران بازگشایی شود ولی متاسفانه خبرنگار محترم علی‌رغم تاکیدات وی مبنی بر موقت بودن این مجوز و اشاره به این مطلب که کلیه فعالیت‌های این خبرنگاران طبق ضوابط و قوانین جمهوری اسلامی صورت خواهد گرفت، اقدام به تحریف خبر و درج تیتر جعلی وزارت ارشاد تعلیق مجوز بی‌بی‌سی در ایران را لغو کرد، نموده است.

در طول این مصاحبه بارها تاکید کرده است در دولت قبل نیز اینگونه مجوزها صادر شده است و اتفاق جدیدی رخ نداده است و در مصاحبه‌های متعدد بعدی از جمله مصاحبه با سیمای جمهوری اسلامی ایران که شب گذشته از شبکه‌های مختلف پخش شده و در خروجی بسیاری از سایت‌ها از جمله خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران آمده است، مجوز تهیه گزارش برای خبرنگار آزاد بی‌بی‌سی جهانی (نه بی‌بی فارسی) به صورت محدود و موقت و با نظر نهادهای ذیربط صادر شده و این مجوز به هیچ وجه به معنای بازگشایی دفتر بی‌بی‌سی در ایران نمی‌باشد.

دفتر سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ارشاد مجوز خودش را چگونه تکذیب کرد؟
 توضیح گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم

جوابیه سخنگوی محترم وزارت ارشاد به خبر خبرگزاری تسنیم در حالی است که استدلال ایشان مبنی بر موقت و مقطعی بودن وزارت ارشاد به BBC world از اساس ربطی به تیتر و محتوای خبر خبرگزاری تسنیم ندارد، چرا که اولا در هیچ جای خبرگزاری تسنیم، ادعایی درباره دائمی یا موقت بودن این مجوز مطرح نشده است و ثانیا اعطای مجوز یک هفته‌ای، یک ماهه و یا یک ساله به یک رسانه، تفاوتی در نفس اعطای مجوز به آن رسانه ندارد. در حقیقت سخنگوی محترم وزارت ارشاد انگشت روی مسئله ای گذاشته‌اند که ربطی به خبر خبرگزاری تسنیم ندارد و اصطلاحا "سالبه به انتفاع موضوع" است.

ثانیا: سخنگوی محترم وزارت ارشاد، دو مسئله را در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری تسنیم مطرح می‌کنند؛ یک: اعطای مجوز "محدود، موقت و با موضوع مشخص" به گروه هلندی‌الاصل بی بی سی جهانی و دوم: لغو تعلیق فعالیت‌های BBC WORLD در ایران. که خبر دوم طبیعتا از خبر اول قابل استنتاج است و با وجود این، با تاکید و تصریح سخنگوی محترم نیز تایید می‌گردد. با وجود این، برای روشن شدن ابعاد موضوع، گفته‌های آقای نوش آبادی را عینا منتشر می کنیم:

خبر اول: اعطای مجوز "محدود، موقت و با موضوع مشخص" به گروه هلندی‌الاصل بی بی سی جهانی

این گفته سخنگوی وزارت ارشاد در هر دو خبر تسنیم، عینا منتشر شده است و ظاهرا سخنگوی محترم نیز مشکلی با این بخش ماجرا ندارند.

خبر دوم: لغو تعلیق فعالیت‌های BBC WORLD در ایران

طبق صوت منتشر شده، خبرنگار تسنیم می‌پرسد که " آقای دکتر اواخر دولت قبل مصوبه ای تصویب شد که فعالیت اینها را به حالت تعلیق درآورد، می‌خواهم ببینم این مصوبه الان ملغی‌الاثر شده، یعنی الان دوباره به فعالیت برگشتند؟"

و آقای نوش آبادی پاسخ می‌دهند: "بله". در یک مقطعی فعالیت اینها تعلیق شده بود، اما دفاترشان تعطیل نشد. در عین حال در موضوعات مختلف مثل انتخابات اینها اجازه می‌گرفتند برای تهیه گزارش. نه تنها به این شبکه، به شبکه‌های دیگر هم این (مجوز) داده می‌شد. شبکه‌های دیگر هم به هر حال دفاتر رسمی دارند از جمله BBC WORLD که از زمان دولت های قبل در ایران دفتر داشته است.

اما متاسفانه سخنگوی وزارت ارشاد پس مواجهه با بازتاب‌های این خبر - که ظاهرا حجم آن را پیش‌بینی نکرده بودند – در اقدامی شتاب‌زده در مواجهه با پرسش رسانه‌ها موضوع دوم و مهمتر را مسکوت گذاشته و سعی می‌کنند تنها به خبر مجوز یک هفته‌ای خبرنگاران هلندی‌الاصل BBC WORLD که خبرگزاری تسنیم هم آن را عینا منتشر کرده بود، بپردازد. و – انشاءالله سهوا – به این موضوع التفات ندارند که خبرگزاری تسنیم، صرفا فرمایش خود ایشان را منتشر کرده است. وانگهی، نفس ورود هیئت خبری هلندی الاصل بی بی سی جهانی، ولو به مدت یک هفته و به صورت موردی و مناسبتی، به معنای شکستن تعلیق فعالیت‌های BBC WORLD  در ایران است.

ثالثا: در جوابیه‌تان مرقوم داشته‌اید که "قرار نیست دفتر بی‌بی‌سی در ایران بازگشایی شود." در انتهای جوابیه نیز مجددا تاکید کرده‌اید که "مجوز تهیه گزارش برای خبرنگاران آزاد BBC  به صورت محدود و موقت و با نظر نهادهای زیربط به هیچ‌وجه به معنای بازگشایی دفتر بی‌بی‌سی در تهران نیست." این در حالی است که در مصاحبه‌تان تاکید کرده‌اید که "دفتر بی‌بی‌سی در ایران اساسا تعطیل نشده است." شان سخنگویی ایجاب می‌کند که در مواجهه با رسانه‌ها، به گونه‌ای اطلاع‌رسانی شود که تناقض‌‌های این‌چنینی از دل اظهارات‌ مسئولان بیرون نیاید و کار به مصاحبه‌های متناقض بعدی و صدور تکذیبیه نرسد.

رابعا: خبرگزاری تسنیم از همان ابتدا و برای رفع هرگونه شبهه‌ای، فایل صوتی اظهارات آقای نوش‌آبادی را به همراه متن کامل اظهارات ایشان، عینا روی خروجی خبرگزاری قرار داد تا هرگونه قضاوت درباره مصاحبه سخنگوی محترم با خبرگزاری تسنیم، بر عهده خوانندگان باشد. لذا ادعای "تحریف محتوای گفت‌وگوی سخنگوی محترم وزارت ارشاد" آن هم در شرایطی که خبرگزاری تسنیم، صوت اظهارات ایشان را عینا منتشر کرده است، ادعایی عجیب و مصداق "افترا" محسوب شده و قابل پیگرد قانونی است.

در پایان و در تذکری ویرایشی به دفتر سخنگوی محترم وزارت ارشاد، متذکر می‌شود که همانگونه که التفات دارند که "مجعول" درست است و نه "مجهول؛ همچنین BBC WORLD صحیح است و نه BBC WORD

/3004

دیدگاه شما در مورد : ارشاد مجوز خودش را چگونه تکذیب کرد؟

 ارشاد مجوز خودش را چگونه تکذیب کرد؟

 

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
RSS
خانه | آرشیو | پیوندها | جستجو | درباره ما | ارتباط با ما | تبلیغات | RSS