امروز شنبه 20 آذر 1395
ساعت 06:37:03
خانه آرشیو پیوندها جستجو درباره ما ارتباط با ما تبلیغات RSS

صفحه نخست

هنری

گفتگو

فرهنگی

اقتصادی

حوادث

سیاسی

علمی

اجتماعی

ورزشی


آخرین اخبار
چاپ

کد خبر : 23829

تاریخ انتشار : 07/05/1394 - 16:38

جای خالی تابلوهای هشداردهنده شنا در غرب مازندران برای کاهش تلفات

تابلوهای هشداردهنده شنا به عنوان یکی از موثرترین شیوه های تبلیغات محیطی در شهرهای ساحلی غرب مازندران است که نقش بسیار بازدارنده ای درکاهش شمارقربانیان دریای خزر دارد که متاسفانه در این مناطق کمتر به این موضوع پرداخته شده است.

جویباران ـبه گزارش خبرنگار بلاغ،

 

هرمسافری که قصد سفر از طریق جاده کرج به چالوس (کندوان ) را داشته باشد پس از گذرازاین مسیر و رسیدن به مبادی ورودی و خروجی شهرهای ساحلی غرب مازندران با حجم انبوهی از تابلوهای معرفی کالا به جز تابلوهای هشدار دهنده شنا برخورد می کند که این وضعیت بسیار آزار دهنده است.

اگرچه پیش از آغاز مسافرت های تابستانی درنشست های مختلفی از جمله ستاد ساماندهی سواحل موضوع تبلیغات محیطی با هدف آگاهی بخشی و هشدار به مسافران در استفاده مناسب از دریا مورد تاکید جدی مسوولان امر بویژه فرمانداران این مناطق قرار می گیرد اما با نگاهی به این شهرهای ساحلی بویژه مبادی ورودی و خروجی مسیرهای پرتردد بی توجهی به این موضوع کاملا قابل رویت است.

می توان با اقدامات پیشگیرانه بویژه با اطلاع رسانی بیشتر به منظور آگاهی بخشی عامه مردم نسبت به خطرات شنا در دریا، این حوادث ناگوار را به حداقل کاهش داد.

نصب تابلوهای هشداردهنده حاوی تصاویر حادثه دیدگان، اثرات روحی و روانی جان باختن یکی از اعضای خانواده بر دیگر اعضا می تواند از جمله موارد آگاهی دهی در مبادی ورودی ، خروجی جاده های ارتباطی و نیز معابر شهرهای ساحلی باشد تا شناگران را از شنا کردن در خارج از طرح های سالمسازی و نقاط کور و غیر ایمن دریا منع کرد.

به نظر می رسد بسیاری از مسئولان این مهم را جدی نگرفته اند و بیشتر فضاهای عمومی و اماکنی که در تیررس مسافران و گردشگران قرار دارد را نه برای تبلیغات در حوزه فرهنگ سازی و آگاهی بخشی برای سلامت جامعه بلکه برای تبلیغات تجاری و افراد خاص در نظر گرفته اند که چنین وضعیتی جای تامل دارد.

شهرداری‎ها و پایانه حمل و نقل با رویکردی کاملا اقتصادی به تبلیغات شهری برخورد می کنند. در خوشبینانه ترین شرایط، مسوولان این نها دها درصد ناچیزی از بیلبوردها و استندها را به تبیلغات غیرتجاری آن هم به تبلیغات در راستای فعالیت ها و سیاست های صنفی اختصاص می دهند که در این میان، فرهنگ سازی سازنده و تعالی بخشی عامه مردم جایی ندارد.

آمارهای موجود نشان از آن دارد که حدود 90 درصد از مسافران و گردشگرانی که مازندران بویژه شهرهای ساحلی مناطق غربی این استان را به عنوان مقصد سفرهای خود برمی گزینند، برای استفاده از دریا و مناطق سرسبز و خوش آب و هوا به این مناطق روی می آورند که وقوع آتش سوزی ها در جنگل ها نیز از دیگر مواردی است که می توان با تلبغیات و تابلوهای هشدار دهنده مانع آن شد.

مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد نوشهر، آگاهی بخشی به مخاطبان را از طریق ابزارهای تبلیغاتی با انتخاب پیام های مناسب حاوی اطلاعات مربوط به حوادث دریا و نحوه استفاده از دریا را بسیار در کاهش حوادث تاثیر گذار می داند.

محسن رضوی نیا گفت: استفاده از این ابزارها در ابعاد شناختی حتی در حوزه احساسی ، عاطفی ،عملیاتی و اجرایی نیز بسیار نقش اساسی دارد.

وی اظهار کرد: تابلوهای تبلیغاتی در حقیقت باید در فضاهایی مناسب نصب شود تا به آسانی قابل رویت و دردسترس مخاطبان باشد.

وی تاکید کرد که این تابلوها باید متناسب با فرهنگ بومی، سن ، جنسیت ، سطح سواد مخاطبان در فضاهای نزدیک به هم ازجمله درمبادی ورودی طرح های سالمسازی دریا، سواحل و حاشیه جاده های پرتردد به شکلی که در تیررس مسافران و گردشگران ورودی به شهرهای ساحلی غرب مازندران است نصب شود که کمتر به این موضوع پرداخته شده است.

مدرس دانشگاه فرهنگ و هنر مازندران، علاقه‌مندسازی مخاطبان به پیام های تبلیغات محیطی با استفاه از رنگ های مناسب در تابلوها، دادن پیام های خوشایند به مخاطبان، برانگیختن حس همکاری مخاطبان با عوامل اجرایی در اجرای درست پیام ها، عمل کردن به پیام های تبلیغات محیطی و دستورالعمل های مربوط به شنا در محل های مجاز طرح های سالمسازی دریا و عدم ورود به مناطق ممنوع شنا را از نتایج استفاده از ابزارهای تبلیغاتی گرافیک محیطی در شهرهای برخودار از ساحل معرفی کرد.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران نیز میانگین سالانه غرق شدن شناگران را در سواحل دریای مازندران طی سال های قبل از سال 93 تعداد 173 نفر اعلام کرد و گفت با تدابیر اتخاذ شده در قالب طرح سالمسازی سال 93 این رقم به 98 نفر کاهش یافت.

علی عباسی شمار غرق شدگان را در دهه 80 تعداد دو هزار و 183 نفر اعلام کرد و افزود: در سالهای 88 تا 93 تعداد یکهزار و 35 نفر در دریای مازندران غرق شدند که بیشترین این تعداد مربوط به سال 91 با تعداد 214 نفر است.

وی با استناد به آمار بالای غرق شدگان به ویژه در سال 91 از هماهنگی مسوولان استانی و شهرستانی برای کاهش تعداد غرق شدگان در سال 93 ابراز خشنودی کرد و گفت در سال 93 آمار تلفات به 98 نفر کاهش یافت که امیدواریم با افزایش اقدامات پیشگیرانه این رقم به صفر برسد.

عباسی گفت: بیش از 100 نفر در سال 93 در مقایسه با سال 91 کاهش تلفات را شاهد هستیم که این کار بزرگ و ارزشمندی است و جا دارد مسئولان نجات غریق استان، شهرستان ها و فرماندران با ادامه روند حرکت ارزشمند خود این رقم را به پایین ترین حد ممکن برسانند.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران بیش از 91 درصد غرق شدگان را افراد غیربومی و ناآشنا به فن شنا در دریا دانست و گفت: با برنامه ریزی صحیح و نظارت و از هم مهم ترتبلیغات محیطی مناسب و نیز همکاری رسانه ها می توان از رویدادهای ناگوار در سواحل دریا جلوگیری کرد.

عباسی گفت: هر ساله شاهد قربانی شدن افرادی در دریای مازندران هستیم که این وضعیت قابل پیش بینی و پیش گیری است.

بنابراین اگرادعا می کنیم که بزرگ ترین سرمایه در دنیای کنونی منابع انسانی است پس چرا با این که هرسال شمار زیادی از مسافران و گردشگران ورودی به این مناطق به علت ناآگاهی طعمه دریا می شوند و جانشان را از دست می دهند برای حفاظت از جانشان اقدام اساسی صورت نمی گیرد.

جان انسان ها آنقدر اهمیت دارد که هر اقدامی را برای حفظ آنان بکار گیریم و با آسیب شناسی دقیق از نحوه اطلاع رسانی موجود به روش های بهتری در این خصوص دست یابیم تا مردم با آگاهی کامل از خطرات موجود در سواحل دریا حضور یابند و شاهد ضربه های روحی و روانی به مردم ناشی از فوت عزیزانشان در دریا نباشیم.

هرسال فصل شنا از ابتدای خرداد ماه هرسال آغاز می شود و تا شهریور ماه ادامه دارد.

مازندران دارای 338 کیلومتر سواحل دریای سالانه پذیرای میلیونها گردشگر است.

 

/3004

دیدگاه شما در مورد : جای خالی تابلوهای هشداردهنده شنا در غرب مازندران برای کاهش تلفات

جای خالی تابلوهای هشداردهنده شنا در غرب مازندران برای کاهش تلفات

 

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
RSS
خانه | آرشیو | پیوندها | جستجو | درباره ما | ارتباط با ما | تبلیغات | RSS