امروز یکشنبه 21 آذر 1395
ساعت 13:27:15
خانه آرشیو پیوندها جستجو درباره ما ارتباط با ما تبلیغات RSS

صفحه نخست

هنری

گفتگو

فرهنگی

اقتصادی

حوادث

سیاسی

علمی

اجتماعی

ورزشی


آخرین اخبار
چاپ

کد خبر : 23755

تاریخ انتشار : 06/05/1394 - 18:04

گفت و گو با کارلا فرناندز، طراح لباس مکزیکی

طراح پابرهنه‌ و ایده پرتاب انسان به آینده

کارلا فرناندز، از طراحان برجسته مد در مکزیک و بنیانگذار استودیوی مد « تالر فلورا» است. این استودیو اکنون به عنوان مرکز طراحی و خیاطی فعالیت کرده و از هنر دست و ظرافت کار هنرمندان مکزیکی بهره برده و در عین حال از سخت‌کوشی، ایده‌ها و خلاقیت چشمگیر آنان نیز حمایت کرده و هدفش جلوگیری از منسوخ شدن سنت پارچه مکزیکی است.

جویباران ـبه گزارش خبرنگار بلاغ،

 

 

البته تکمیل برخی از این لباس‌های زیبا ماه‌ها به طول می‌انجامد که همین مسئله با روند سریع تغییرات در دنیای امروز مد در تضاد است. برای همراهی با این سرعت تغییرات جهانی، کارلا فرناندز نیز یک استودیوی مد دیگر ایجاد کرده است که البته در ابعاد صنعتی اما با بهترین مواد کار می‌کند و مسلما از هنر مکزیکی الهام می‌گیرد. فرناندز از لباس‌های سنتی مکزیک الهام می‌گیرد که ترکیبی از اشکال مربع و مثلث بودند و این طراح نیز با پیروی از همان روش سنتی خیاطی مکزیکی روش مستقیم هندسی را در کارهای خود دنبال می‌کند.

او دو ماه پیش نمایشگاه فردی خود را با نام «کارلا فرناندز (طراح پابرهنه) ؛ عشق طراحی و جامعه رادیکال» در باغ موزه ایزابل در بوستون آمریکا برگزار کرد. به مناسب همین نمایشگاه مجله طراحی «دیزاین بوم» گفتگویی  با این طراح شناخته شده مکزیکی انجام داده است که در ادامه می‌خوانیم.

چه چیزی باعث علاقه شما به مد شد؟
من به قدرت پوشاک و کیفیت تحول‌ساز شیک‌پوشی عشق می‌ورزم. وقتی خیلی جوان بودم، شاید پنج ساله، یادم می‌آید که برای مراسم‌ مختلف مدرسه لباس‌های شیک می‌پوشیدم  و از اینکه بهترین لباس‌ها را دارم یا حداقل برای پوشیدن بهترین لباس‌ها تلاش کرده‌ام به خودم می‌بالیدم. بعدها وقتی به دبیرستان رفتم لباس‌هایم را خودم می‌دوختم که البته اصلا اندازه‌ام نبودند زیرا اصلا این کار را بلد نبودم. من حتی شلوارهایم را هم خودم می‌دوختم که معمولا خیلی بزرگ می‌شدند و برای آنکه آنها را اندازه نشان دهم، با کش آنها را می‌بستم.
وقتی دوستان آن لباس‌ها را تن من دیدند گفتند دلشان نمی‌خواهد دیگر با من دیده شوند. همان تجربه هم به نوعی باعث شد من قدرت پوشاک را بیشتر درک کنم، از نظر اینکه بتوانید برداشت دیگران از خود و نوع ارتباط با آنها را کنترل کنید، پوشاک‌تان زبانی مختص خود دارد.

چه چیزی سبب نگاه جدی‌تر شما به مد شد، تا آنجا که آن را به شغل خودتان تبدیل کنید؟
من زمانی متوجه لباس‌های اصیلی شدم که مردم مکزیک آنها را می‌پوشند و البته در مقایسه با بسیاری از مردم مدرن مکزیکو سیتی شیک‌تر و زیباتر هم به نظر می‌رسند. اما وقتی به حرف‌های مردم مکزیک درباره مد گوش می‌کردم متوجه شدم آنها اصلا متوجه رنگ‌ها و پارچه‌های عالی این لباس‌ها نبودند بلکه فکر می‌کردند مکزیکی‌ها اصلا لباس پوشیدن بلد نیستند و برای الهام‌گیری چشم‌شان به آمریکا بود. به همین دلیل ایده من این بود،  تلاش کنم چیزی را ایجاد کنم
که بتوان آن را مد مکزیکی نام گذاشت و به این ترتیب این دیدگاه‌ها را به چالش بکشانم.

حضور درصنعت مد جهانی  حاصل تحصیلات دانشگاهی شماست یا تجربیات شخصی؟
می‌خواستم به دانشکده سنت مارتین در لندن بروم و در رشته مد تحصیل کنم اما برایم بیش از حد گران بود لذا در مکزیک تاریخ هنر خواندم زیرا هیچ دوره مد واقعی در دانشگاه‌های این کشور در آن زمان وجود نداشت. بعد از آن در موسسه‌ای کوچک به نام لیبرو مکزیکانا دو دیزنا رفتم و در آنجا در رشته طراحی تحصیل کردم. رشته‌ ما تا حد زیادی عملی بود و به این ترتیب طراحی و ساخت لباس را بصورت عملی یاد گرفتم. در آن زمان توانستم خیلی راحت تحصیلاتم را کامل کنم. این دو حوزه مطالعاتی در زمینه هدفی که من از طراحی‌های خودم داشتم، بسیار مفید بودند.

از زمانی که برند مخصوص خودتان را بنیان‌گذاری کردید، کارتان چقدر متحول شده است؟
مبنای بسیاری از کارهای ما چیزی است که ما آن را «مسیر مربعی» می‌نامیم زیرا اغلب پوشاک سنتی مکزیک از تکه‌های مربع و مثلث ساخته شده‌اند تا هیچ پسماندی نداشته باشد. اما وقتی اسپانیایی‌ها پوشاک پیچیده خود را وارد این کشور کردند، هنرمندان مکزیکی از این پوشاک تاثیر پذیرفتند و شروع به تولید پوشاکی بسیار پیچیده‌تر کردند. تحولی که در کار ما دیده می‌شود این است که ما بتدریج به ذات سبک اصیل مکزیکی نزدیک شده و در عین حال این مسئله را برای مخاطبان معاصر خودمان نیز جذاب کنیم. ما توانستیم این لباس‌هایی را که همه می‌گفتند غیرجذاب است، جذاب کنیم، هرچند هندسه اصلی آنها را نیز حفظ کرده‌ایم.


  کارهای شما این لباس‌ها را برای مردم جذاب‌تر کرده است؟
بله، فکر کنم. ظاهرا امروزه مردم تمایل دارند کمی متفاوت لباس بپوشند. من مسلما معتقدم جوانان امروز در مقایسه با جوانان ده سال پیش، تلاش بیشتری برای پوشیدن لباس‌های زیبا خواهند داشت. مردم دیگر از اینکه هر روز بخواهند فقط یک تیشرت و شلوار جین بپوشند خسته شده‌اند و می‌خواهند شخصیت‌شان را در نوع پوش‌شان بروز دهند.

 نوع خاصی از پوشاک وجود دارد که شما از پوشیدن آن خودداری کنید؟
بله، خیلی چیزها! من خیلی کوچکم و برای همین از پوشیدن هر چیزی که شانه‌های بزرگ دارد، خودداری می‌کنم. نه اینکه از طراحی چنین لباس‌هایی خوشم نیاید، بلکه فقط این لباس‌ها به من نمی‌آید.


  روش شما در طراحی لباس‌های مردانه وزنانه متفاوت است؟
من عاشق طراحی لباس‌های مشترک مردان و زنان هستم. در بسیاری از مواقع می‌بینید که زنان لباس‌های مردانه ما را می‌خرند و مردان نیز طرح‌های زنانه ما را خریداری می‌کنند. گاهی ما این مسایل را دیده و آنها را در طراحی مجموعه بعدی خودمان پیاده  می‌کنیم. یکی از جذاب‌ترین خطوط تولیدی ما مجموعه چارو است. چارو همان کابوی مکزیکی است و لباس‌های فوق‌العاده آنها توسط تعدادی از خیاطان بسیار با استعداد و باتجربه تولید می‌شود.
 وقتی با یکی از این افراد درباره تولید این لباس برای زنان صحبت کردیم، او خیلی نگران بود زیرا در میان آنها نوعی قانون است که زنان نباید لباس چارو بپوشند. به تدریج توانستیم او را متقاعد کنیم و او هم از نتیجه کار بسیار خوشحال بود زیرا خط تولید بسیار محبوبی شد.


بازتاب بین‌المللی آثار شما چطور بوده است؟
خیلی خوب!! سال گذشته ما لباس‌هایمان را در لندن عرضه کردیم و به تدریج توانستیم نمایشگاهی هم در باغ موزه ایزابلا برگزار کنیم. در هر دو مورد مخاطبان بازخورد بسیار خوبی به ما دادند و از کارهای‌مان بسیار هیجان‌زده بودند. فروشگاه‌های ما در مکزیک نیز بسیار محبوب هستند و بازدیدکننده خارجی زیادی دارند.


بازتاب خارج از مکزیک چطور به آثار شما راه پیدا می‌کنند؟
به روش‌های مختلف. مسلما ما حواس‌مان به آنچه در جهان مد اتفاق می‌افتد هست. نه اینکه صرفا به مکزیک یا سنت مکزیک چشم بدوزیم. این برند ترکیب تاثیرات مختلف است. در واقع، هنرمندانی که من با آنها کار می‌کنم چیزهایی که روی تلویزیون یا اینترنت می‌بینند و موارد زیاد دیگری را وارد آثار خودشان می‌کنند. این طور نیست که آنها صرفا الگوها و شعارهای دیگران را تکرار کنند.


در حال حاضر  کدام کارتان شما را بیشتر هیجان زده می‌کند و این هیجان را چطور وارد کارهای‌تان می‌کنید؟
من عاشق صحبت با جوانان هستم و با بسیاری از آنها صحبت می‌کنم. افکار آنها واقعا من را هیجان‌زده می‌کند، اما صحبت با افراد مسن نیز برایم هیجان‌انگیز است، کسانی که 60 یا 70 سال سن دارند و تازه به مد روی آورده‌اند، اما دیدگاه‌شان متفاوت است. در حال حاضر من علاقه زیادی به سنگ‌ها پیدا کرده‌ام. انوع سنگ را بررسی می‌کنم و استفاده، فرم و رنگ‌های مختلف آنها را آزمایش می‌کنم ... همه چیز! من از ایده تبدیل شدن به انسانی که به آینده پرتاب شده است بسیار خوشم می‌آید و دلم می‌خواهد این ایده‌ها را در مجموعه آینده خودم پیاده سازی کنم.

بزرگترین درسی که از زمان راه اندازی شرکت‌تان گرفته‌اید، چه بوده است؟
زمان هر کسی خواهد رسید و باید برای چنین لحظه‌ای آماده باشیم. باید روی چیزی که امید رسیدن به آن را دارید تمرکز کنید و بسیار به آن پایبند باشید. من از چیزی که بدست آورده‌ام بسیار راضی‌ام اما گاهی فکر می‌کنم اگر بیش از این متمرکز بودم بهتر بود، اما هیچوقت نمی‌توان مطمئن بود، زیرا اکنون چیزهایی را می‌دانیم که در آن زمان نمی‌دانستیم. در هر زمان روی هر چیزی که تمرکز کردید، چه کارتان و چه طراحی‌تان، باید 100درصد وقت‌تان را به آن اختصاص دهید زیرا زمان خیلی سریع می‌گذرد.


توصیه شما به طراحان جوان چیست؟
من،
به عنوان طراح، متوجه شده‌ام که انسان به افراد زیادی متکی می‌شود، پس باید تیمی عالی از همه افراد را  دورهم جمع کنید. در بازاری مانند مکزیک هر روز با یک چالش مواجه هستید،  به مدیریت عالی، پرسنل مدیریتی و فروش مناسب نیاز دارید و فقط کافی نیست که تعداد کارمندان‌تان را بیشتر کنید. باید تیزهوش باشید و فقط به طراحی‌تان فکر نکنید. برای موفق بودن باید از پول، روابط عمومی، مدیریت، تولید، مستغلات و غیره هم سر دربیاورید. خودتان باید این رشته‌ها را مطالعه کنید و از دیگران هم در این زمینه‌ها راهنمایی بگیرید./ع

 

/3004

برای این پست 1 دیدگاه مطرح شده است. شما نیز دیدگاه خود را بیان کنید
  • پاسخ به نظر چهار شنبه 07 مرداد 1394 - 15:33
    مرتضی حداد

    ایده های خلاقانه ایشان در نوع خود جالب میباشد . البته به جز آن مورد که شاخ روی سر یک مدل بود که دلیل و وجه تسمیه آن را نفهمیدم.از لباسهای سنتی مازندرانی و طراح در این زمینه ( اگر کسی وجود دارد) گزارش و عکس تهیه کنید. با سپاس - مرتضی حداد

    0 0
دیدگاه شما در مورد : طراح پابرهنه‌ و ایده پرتاب انسان به آینده

طراح پابرهنه‌ و ایده پرتاب انسان به آینده

 

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
RSS
خانه | آرشیو | پیوندها | جستجو | درباره ما | ارتباط با ما | تبلیغات | RSS