امروز یکشنبه 21 آذر 1395
ساعت 11:29:54
خانه آرشیو پیوندها جستجو درباره ما ارتباط با ما تبلیغات RSS

صفحه نخست

هنری

گفتگو

فرهنگی

اقتصادی

حوادث

سیاسی

علمی

اجتماعی

ورزشی


آخرین اخبار
چاپ

کد خبر : 23631

تاریخ انتشار : 05/05/1394 - 18:02

کوتاه و گویا از همه‌جا ـ دوشنبه

5 خبر ویژه با طعم‌های مختلف

آدرس اشتباه ندهید/ مجلس، مسئول بررسی برجام است/انواع محدودیت‌های بالای 10 سال عبور از خط قرمز نظام است/دعوت مدیر فراری دولت اصلاحات به دوپینگ چند باره با فشار غرب/محمد هاشمی: از کارگزاران جدا شدم چون مقلد امام هستم نه لیبرال/گرای فشار بر معیشت مردم را چه کسانی به دشمن دادند؟!/

جویباران ـبه گزارش خبرنگار بلاغ،

آدرس اشتباه ندهید/ مجلس، مسئول بررسی برجام است


رئیس مجلس در فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت گفت: موضوع هسته‌ای زیرنظر مقام معظم رهبری بررسی می‌شود و مجلس از این باب نگرانی نداشته باشد و هر تصمیمی که به مصلحت باشد در این‌باره اتخاذ شده و گزارش آن به مجلس ارائه خواهد شد.

ایرج عبدی نماینده خرم‌آباد در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به جلسه شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس در این جلسه خاطر نشان کرد: «موضوع هسته‌ای زیرنظر مقام معظم  رهبری مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و مجلس در ارتباط با این موضوع نگرانی نداشته باشد و آنچه که به مصلحت کشور است در موردش تصمیم‌گیری می‌شود و گزارش آن به مجلس ارائه خواهد شد».

در همین حال سایت الف در یادداشتی نوشت: آن زمان که رهبری در ابتدای امسال و در دیدار با جمعی از مداحان، درباره مذاکرات گفتند که «برخی اوقات گفته می‌شود که جزئیات این مذاکرات، زیر نظر رهبری است در حالی که این سخن دقیق نیست... تا به حال در جزئیات مذاکرات دخالت نکرده‌ام و از این پس هم دخالت نخواهم کرد.» برای بسیاری روشن شد که ساز و کار دخالت رهبری در مذاکرات هسته‌ای چگونه است و برخلاف تصور برخی، تیم مذاکره‌کننده برای هر تصمیم و صحبت خود از رهبری مجوز نمی‌گیرد بلکه ایشان درباره کلیت موضوع تصمیم‌گیری خواهند کرد.

دولت بعد از آنچه جمع‌بندی مذاکرات در وین خوانده شد، در موضع‌گیری‌های خود توافق را تمام شده خواند.

در این بین هیچگاه برای مردم توضیح نداد جدای از زمان‌بندی‌های سالیانه در متن جمع‌بندی برای آغاز مفاد توافق، ساده‌ترین موضوع اصل 77 قانون اساسی است که می‌گوید «عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.» و بدیهی است که در غیر تصویب مجلس، در حقیقت توافقی انجام نشده است.

رهبر انقلاب در روزهای بعد از انتشار جمع‌بندی وین، سه بار بر شرط تصویب توافق صحه گذاشتند:

1- لازم است متنی که فراهم آمده با دقت ملاحظه و در مسیر قانونی پیش‌بینی شده قرار گیرد و آنگاه «در صورت تصویب»، مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود. (پاسخ به نامه ریاست‌جمهوری/24تیر)

2- چه این متنی که تهیه شده است، در مجاری قانونی پیش‌بینی شده خود «تصویب بشود و چه نشود»، اجر آنها محفوظ است؛ این را به خود آن برادران هم از نزدیک عرض کردیم. البته برای تصویب این متن، یک مسیر قانونی پیش‌بینی شده‌ای وجود دارد که باید این مسیر را طی کند و خواهد کرد؛ ان‌شاءالله. (خطبه‌های نماز عید فطر/27تیر)

3- «چه این متن تصویب بشود و چه نشود»، به حول و قوه ‌الهی، اجازه هیچ‌گونه سوءاستفاده‌ای از آن داده نخواهد شد... «تصویب بشود و چه نشود»، ما از حمایت دوستانمان در منطقه دست نخواهیم کشید. (خطبه‌های نماز عید فطر/27تیر)

مجموع صحبت‌های فوق در مقایسه با آنچه دولتی‌ها در افکار عمومی جا انداخته‌اند نشان می‌دهد نظر رهبری این است که این توافق بدون تصویب مجلس شورای اسلامی براساس قانون، توافق نیست.

با این اوصاف و بنابر صریح نظرات رهبر معظم انقلاب که متخذ از قانون اساسی است، نمایندگان مجلس شورای اسلامی مسئولیت دارند به دقت به بررسی نقاط ضعف و آسیب مهم متن جمع‌بندی شده برجام بپردازند.

انواع محدودیت‌های بالای 10 سال عبور از خط قرمز نظام است

برخلاف تصور اولیه، برخی محدودیت‌های لحاظ شده علیه ایران در توافق هسته‌ای بیش از 10 سال است.

به گزارش رجانیوز، در حالی که عنوان می‌شود محدودیت‌های حاصله از توافق وین به دوره‌ای هشت ساله محدود می‌شود اما بررسی‌ها حاکی از آن است که این سخن چندان با واقعیت انطباق ندارد. بررسی‌ها حاکی از آن است که دوران محدودیت‌ برنامه غنی‌سازی هشت ساله نیست و پس از هشت سال صرفا در دو زمینه تحقیق و توسعه بر روی IR-6  و IR-8 و ساخت IR-6 و IR-8  محدودیت‌ها کمتر خواهد شد. از سوی دیگر در متن توافق هیچ سخنی از پایان محدودیت‌های برنامه غنی‌سازی در سال هشتم یا سال دهم یا پانزدهم یا حتی فراتر از آن به میان نیامده است و این اظهارات خلاف صریح متن توافق نهایی می‌باشد.

پیش از این مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران نظام در تاریخ 94/4/2 ضمن رد محدودیت‌های بلندمدت فرموده بودند: «ما برخلاف اصرار آمریکایی‌ها محدودیت‌های بلندمدت 10، 12 ساله را قبول نداریم و مقدار سالهای مورد قبول محدودیت را به هیئت مذاکره‌کننده گفته‌ایم» اما آن چه از سخنان اخیر محمدجواد ظریف چنین برداشت می‌شود که دوران محدودیت‌ برنامه غنی‌سازی همان‌گونه که در خطوط قرمز نظام ترسیم شده بود هشت ساله است و محدودیت‌های ده سال و دوازده  ساله پذیرفته نشده است. برای روشن شدن درستی یا نادرستی سخن فوق چاره‌ای جز مراجعه به متن توافق نداریم.

در بخش «مقدمه و مفاد عمومی»  توافق نهایی چنین آمده است: «طرح بلندمدت ایران شامل برخی محدودیت‌های مورد توافق در مورد همه فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم و فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم، از جمله برخی محدودیت‌های مشخص در برخی فعالیت‌های خاص تحقیق و توسعه، برای هشت سال نخست و به دنبال آن، با یک ضرباهنگ معقول، تکامل تدریجی به سمت مرحله بعدی فعالیت‌های غنی‌سازی ایران برای اهداف منحصرا صلح‌آمیز، به نحو موصوف در پیوست 1 خواهد بود.» همان‌گونه که ملاحظه می‌شود متن فوق می‌گوید برنامه غنی‌سازی ایران در دوره هشت ساله نخست محدودیت‌های مشخصی را خواهد داشت و پس از این هشت سال نیز با یک تکامل تدریجی به سمت مراحل بعد خواهد رفت.

در متن فوق هیچ سخنی از پایان محدودیت‌ها پس از سال هشتم به میان نیامده است. دلالت متن فوق این است که برنامه غنی‌سازی دارای دو دوره محدودیت‌ هشت ساله و پس از هشت ساله خواهد بود که در هر دوره محدودیت‌های مشخصی بر غنی‌سازی اعمال خواهد شد. یعنی پس از پایان هشت سال، محدودیت‌ها به طور کامل برداشته نمی‌شود بلکه صرفا برخی از محدودیت‌ها کاهش می‌یابد و پس از هشت سال نیز برنامه غنی‌سازی ایران محدود خواهد بود.

با مراجعه به تعهدات ایران در زمینه غنی‌سازی و تحقیق و توسعه این مسئله به نحو روشن‌تری معلوم می‌شود. طول دوره مهم‌ترین محدودیت‌های غنی‌سازی و تحقیق و توسعه غنی‌سازی به شرح زیر است: برای یک دوره 10 ساله، ظرفیت غنی‌سازی به 5060 دستگاه سانتریفیوژ IR-1 محدود خواهد شد. تا 15 سال ایران حق ندارد بیش از  3/67 درصد  غنی‌سازی کند. تا 15 سال ایران حق ندارد  بیش از 300 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده به صورت UF6 نگهداری کند.

در همین حال سایت مشرق در تحلیلی نوشت:  وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا اخیرا در کنفرانس خبری گفت: «پنج عضو دائم شورای امنیت تصمیمی سیاسی گرفتند و به دبیرکل سازمان ملل هم اعلام کردند که پس از 10 سال، درخواست تمدید پنج ساله این مکانیسم را مطرح خواهند کرد.»

بند هشتم قطعنامه 2231 شورای امنیت درباره لغو تحریم‌ها می‌گوید: «تصمیم می‌گیرد که تحت بند 41 منشور ملل متحد، 10 سال پس از روز پذیرش برجام که در سند برجام تعریف شده است، تمام تمهیدات این قطعنامه لغو گردند و هیچ‌کدام  از قطعنامه‌هایی که در زیر پاراگراف a از پاراگراف 7 گفته شد، نباید اجرا شوند. در این زمان، شورای امنیت در رسیدگی به موضوع هسته‌ای ایران به جمع‌بندی می‌رسد و گزینه «عدم اشاعه»  از فهرست موضوعات مورد توجه شورای امنیت خارج می‌شود».

آنچه در این متن مورد توجه است، معنای کلمه concluded، است؛ اگرچه این کلمه دوپهلو، در معنای عرفی با ترجمه «تمام شدن» یا «جمع‌بندی نهایی» به کار می‌رود ولی در ادبیات انگلیسی میان دو کلمه concluded و  Closed  تفاوت شفاف وجود دارد.

اگر به جای کلمه concluded، از کلمه Closed استفاده می‌شد، معنای ترجمه بدین شکل تغییر می‌یافت: «در این زمان، رسیدگی به موضوع هسته‌ای ایران توسط شورای امنیت بسته خواهد شد» ولی آنچه در حال حاضر در متن به کار رفته است، استفاده از کلمه  concluded به معنای «گزارش جمع‌بندی نهایی ]پس از پایان برهه 10 ساله[» است و ممکن است در این جمع‌بندی، شورای امنیت به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران نرسد.

محمد هاشمی: از کارگزاران جدا شدم چون مقلد امام هستم نه لیبرال

دبیر سیاسی مستعفی کارگزاران گفت: ما در جامعه اسلامی هستیم و لیبرال معرفی کردن کارگزاران با جامعه اسلامی نمی‌خواند.

محمد هاشمی در مصاحبه با روزنامه اعتماد و درباره علت جدایی‌اش از حزب کارگزاران سازندگی گفت: اظهارنظری توسط یکی از بزرگان ]مرعشی[ حزب انجام شد که اعلام کرد حزب کارگزاران حزبی است لیبرال دموکرات مسلمان. ما در جامعه اسلامی هستیم و این واژه‌ها با هم نمی‌خواند. لیبرالیسم امروز در برابر اسلام قد علم کرده است. لیبرالیسم با اسلام قابل جمع نیست. به عنوان یک لفظ قشنگ است اما محتوای آن با محتوای حزب ما همخوانی نداشت.

وی ادامه می‌دهد: برخی واژه‌ها مطرح می‌شد که موضوع ملی‌گرایی را پررنگ‌ می‌کرد. ما  ملی‌گرا نیستیم. در مقطعی از مرحوم بازرگان پرسیدند فرق شما با امام چیست؟ او می‌گوید: «امام ایران را برای اسلام می‌خواهد و من اسلام را برای ایران می‌خواهم.» فرق این دو عبارت زیاد است. بنابراین ما در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی حزب تشکیل دادیم و یک حزب سیاسی مسلمان بودیم. آنجایی که تعارضی بین اسلام و مسائل دیگر پیش می‌آید ما موظف هستیم که اسلام را بپذیریم. ما باید تعهد خود را بپذیریم و مردم را فریب ندهیم. من دیدم که این نوع گفتمان‌ها و نگرش‌ها به ماهیت حزب لطمه می‌زند و به آرمانی که داشته صدمه می‌زند.

هاشمی در ادامه گفته است: جمله‌ای که آقای بازرگان گفته است صداقت او را نشان می‌دهد. ما با امام بودیم و از نظر سیاسی و نحوه زندگی پیرو او بودیم. امام مرجع تقلید من بوده است بنابراین نمی‌توانستیم چیزی که را که عدول از خط امام باشد بگوییم. حتی چیزی که به ظاهر متفاوت باشد را نمی‌توانیم بیان کنیم. مسائل اینچنین بود که اشاره کردم و من در زندگی شخصی‌ام اعتقاداتی دارم و براساس آنها تحلیل می‌کنم و تصمیم می‌گیرم. منظور من این نوع مقولات بود. کسانی که در حزب بودند و هستند از دوستان من بودند و سال‌ها با هم کار کرده‌ایم. الان هم با هم دوست هستیم.

وی تصریح کرد: زمانی که افزوده شدن برخی آقایان به حزب مطرح می‌شد به دلیل اینکه شناخت بایسته را نداشتم یا سکوت یا مخالفت می‌کردم. من رأی می‌دادم اما بعدا در میدان عمل به این نتیجه رسیدم که حزب کارگزاران کمی با ریشه‌ها و سابقه‌ای که داشته است فاصله گرفته و عدول کرده و در مسیر دیگری افتاده است. البته من چند بار تذکر دادم و الان هم که خارج از حزب هستم تذکر می‌دهم. گفت‌وگوها و حرف‌هایشان را دیدم و به دبیرکل و دیگر افراد تذکر داده‌ام. همین الان هم اگر بخواهند اظهارنظر می‌کنم و نظرم را به آنها می‌گویم. من دیدم که اگر درون حزب باشم و بخواهم درباره مسائل اظهارنظر کنم ممکن است در حزب تشنج ایجاد شود.

محمد هاشمی در بخش دیگری از این مصاحبه، از نامزد شدن معین و برخی دیگر از اصلاح‌طلبان در سال 84 که باعث شکست شد، انتقاد کرد.

دعوت مدیر فراری دولت اصلاحات به دوپینگ چند باره با فشار غرب

یک مدیر فراری وزارت کشور دولت اصلاحات می‌گوید توافق اتمی فرصتی برای جامعه مدنی در داخل کشور جهت خروج از بن‌بست است.

سهراب رزاقی در مصاحبه با دویچه وله آلمان به عنوان مدیر مؤسسه کنشگران داوطلب معرفی شده اما مدیر مرکز تحقیقات وزارت کشور در دولت اصلاحات بود و در زمینه تئوری‌پردازی برای ایجاد اغتشاش و تحرکات براندازانه مشارکت داشت.

وی از طریق مراکزی چون مؤسسه کنشگران داوطلب ده‌ها میلیون یورو از برخی مؤسسات فعال در حوزه براندازی نظیر مؤسسه هلندی هیفوس دریافت کرده است.

رزاقی در مصاحبه با دویچه وله می‌گوید: توافق اتمی، تنها یک توافق با 6 کشور نیست بلکه این توافق می‌تواند درهای ایران را بر روی دنیا پس از 37 سال باز کند، همان طور که در تجربه بلوک شرق و توافق ریگان با شوروی سابق در دهه 80 میلادی رخ داد و در نهایت منجر به باز شدن درها شد.

وی می‌افزاید: جامعه مدنی باید حاکمیت را پای میز مذاکره بنشاند و از حالت خوابگردی فعلی خارج شود. من نسبت به آینده خوش‌بین هستم اما در بطن یک بدبینی گسترده‌تر(!) خوشبینم به خاطر این که حکومت به رویکرد گفت‌وگو در خارج روی آورد. اما حکومت در داخل خودش تن به این کار نمی‌دهد. باید مانند فشار بین‌المللی حکومت را پای مذاکره آورد.

رزاقی خرداد سال گذشته در جمع عناصر فراری و ورشکسته وابسته به فتنه سبز گفته بود: کروبی و خاتمی دچار شیفتگی و عوام‌زدگی شدند. نیروهای جنبش سبز دچار توهم نسبت به توان حکومت بودند. وزرای دولت روحانی هم سبزهای شرمگین هستند.

گرای فشار بر معیشت مردم را چه کسانی به دشمن دادند؟!

«در دولت قبلی برخی از فقیر شدن مردم خوشحال بودند».
هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از اعضای انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان فیلیپین گفت: جای شگفتی است که بعضی‌ها وقتی می‌بینند که کشور و مردم به سوی گرفتن حق خود پیش می‌روند، حساسیت نشان می‌دهند.

وی گفت: با تفکرات افراطی و شعارهایی که هیچ جایگاهی در آرمان‌های انقلاب و امام نداشت منافع کشور را به باد می‌دادند و خوشحال بودند که مردم فقیرتر می‌شوند تا بتوان به آنها کمک کرد.

هاشمی همچنین گفت: قدرت‌هایی که حق غیرقانونی وتو را در شورای امنیت دارند، آمده بودند که تمام قطعنامه‌های سابق خود علیه مردم ایران را وتو کنند که دیدید هفت قطعنامه را در یک جلسه نیم ساعته لغو کردند و این چیزی نیست جز حقانیت ایران که سرانجام سنگینی سایه‌اش را بر قدرت‌های غرب و شرق انداخت.

آنچه درباره این اظهارات قابل تأمل است، غفلت از نقش ویژه برخی دست‌اندرکاران اصلی فتنه سبز- نظیر م. ه‍  و...- در دادن آدرس تحریم‌های گزنده و تشویق به تشدید تحریم‌ها علیه ملت ایران به قصد انتقام‌گیری از دولت وقت و نیز جبران هزیمت در آوردگاه گردن‌کشی مقابل جمهوریت و اسلامیت نظام می‌باشد.

از سوی دیگر قطعنامه‌های قبلی، لغو نشده بلکه تجمیع شده و با بقیه مکانیسم ماشه (بازگشت خودکار و سریع تحریم‌ها با کمترین بهانه) عملا تحریم‌های مذکور هم تثبیت شده و هم فرصت امتیازگیری از برنامه هسته‌ای ایران فراهم آمده است.
 

/3004

دیدگاه شما در مورد : 5 خبر ویژه با طعم‌های مختلف

5 خبر ویژه با طعم‌های مختلف

 

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
RSS
خانه | آرشیو | پیوندها | جستجو | درباره ما | ارتباط با ما | تبلیغات | RSS