امروز پنج شنبه 18 آذر 1395
ساعت 21:35:14
خانه آرشیو پیوندها جستجو درباره ما ارتباط با ما تبلیغات RSS

صفحه نخست

هنری

گفتگو

فرهنگی

اقتصادی

حوادث

سیاسی

علمی

اجتماعی

ورزشی


آخرین اخبار
چاپ

کد خبر : 23176

تاریخ انتشار : 31/04/1394 - 17:56

تنکابن و پروژه‎هایی که باید به بهره‎برداری می‎رسید

شهرستان تنکابن در دولت های نهم و دهم شاهد کلنگ زنی پروژه های مهم عمرانی و خدماتی بود و انتظار می رفت هر یک از آنها در مدت زمان تعیین شده به بهره برداری برسد اما روند اجرایی هر یک از آنها به دلایلی متوقف و به فراموشی سپرده شد.

جویباران ـبه گزارش بلاغ،

 

دولت های نهم و دهم در همه حوزه های اقتصادی یادگارهایی از خود به جا گذاشت ، به طوری که تا مدت ها باید این یادگاری ها مورد بررسی و نگاه کارشناسی قرار بگیرد تا بلکه بتوان بخشی از آن را از تن زخمی اقتصاد ایران پاک کرد . یکی از صدها یادگاری دولت های نهم و دهم که به نظر می رسد تا چندین سال آینده پاک نشود طرح های نیمه تمام عمرانی است.

با بررسی پروژه های عمرانی که در طول هشت سال گذشته کلنگ زده شده، این سوال مطرح می شود که چرا درصد قابل توجهی از این پروژه ها در همان مرحله اولیه کلنگ زنی برای مدت طولانی بلاتکلیف مانده اند؟ از سوی دیگر در دولت قبل همیشه بودجه عمرانی بالایی را درخواست می کرد اما در هیچ سالی بودجه های مصوب عمرانی مجلس شورای اسلامی را دقیقا به همان میزان عمل نکرد و همیشه کمتر از بودجه مصوب ، برای کارهای عمرانی هزینه می کرد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از سال های 1384 تا پایان 1390 بیش از 125 هزار میلیارد تومان صرف هزینه های عمرانی شده اما بیش از ٩٠ درصد طرح های عمرانی که با صرف این هزینه ها باید پایان می یافتند ، به اتمام نرسیدند و این در حالی است که تمام بودجه آن ها هزینه شده بود.

در این میان شهرستان تنکابن در غرب مازندران از جمله شهرهایی بود که کلنگ بسیاری از پروژه های عمرانی در آن زده شد و امید می رفت تا برخی مشکلات موجود در این شهرستان از جمله معضل بیکاری را مرتفع سازد. اما هر یک از این پروژه ها به دلایل نامعلومی در همان مراحل اولیه و حتی اجرا به حال خود رها شدند و این فرصت استثنایی از شهروندان تنکابنی سلب شد.

* پروژه پل چهارم چشمه کیله

این پل که قرار بود با 132 متر طول و 21 متر عرض و شش متر ارتفاع و با اعتباری بالغ بر 50 میلیارد ریال در مدت شش ماه ساخته شود با وجود تغییرات گسترده ای که توسط پیمانکار آن در روند اجرایی این پروژه صورت گرفت پس از گذشت چند سال از آغاز احداث این پل ، تنها ستون های آن احداث و پیمانکار پس از آن که مبلغ قرارداد خود را دریافت نمود از سوی شهرداری خلع ید شد و این پروژه که از آرزوهای شهروندان تنکابنی و به عنوان یکی از مصوبات سفرهای استانی دولت احمدی نژاد بود به تاریخ پیوست.

معاون عمرانی وقت استانداری مازندران در آیین کلنگ زنی این پل در جمع مسوولین شهرستان تنکابن گفته بود که تجربه ثابت کرده ساخت چنین پلی حداقل چهار سال طول می کشد اما شهردار تنکابن با جرات اعلام می کند که در مدت شش ماه این پل را خواهد ساخت.

عیسی هاشمی احداث چنین پلی در مدت زمان تعیین شده را عملا غیر ممکن می دانست در حالیکه در آن زمان شهردار و پیمانکار این پروژه اعتقاد داشتند که این کار شدنی است.

چشمان منتظر شهروندان نیز همه روزه به تابلوی روز شمار افتتاح پروژه پل دوخته شده بود و به یکدیگر این نوید را می دادند که به زودی این پروژه قدیمی بالاخره ساخته خواهد شد .

اما هر چه اعداد تابلو به روز پایانی نزدیکتر می شد خبری از پایه و عرشه و پل نبود که نبود.

مسئولان نیز مهر سکوت بر لب زده و لازم نمی دیدند که در این باره به مردم اطلاع رسانی کند. تنها با بیان اینکه که این پروژه به لحاظ موارد ایمنی و فنی دقت عمل بیشتری را می طلبد و باید با صبر و حوصله انجام پذیرد تلاش می کردند تا محترمانه به خاموش شدن تابلوی روزشمار پاسخی داده باشند.

* احداث کارخانه قطعه سازی شرکت سایپا

این پروژه نیز قرار بود در دولت دهم اجرایی شود و مشکل بیکاری جوانان منطقه را به طور محسوسی کاهش دهد اما تا کنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است . فرماندار وقت تنکابن که این اتفاق مهم را نوید می داد ، گفته بود که به جهت راه اندازی این طرح مذاکرات اولیه در چندین نوبت با پوستین دوز مدیر عامل وقت شرکت سایپا انجام گرفته و با توصیه و توجه سید شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد دولت احمدی نژاد ، امید می رود در آینده نزدیک این طرح در تنکابن اجرایی شود.

سید ابراهیم هاشمی در آن زمان با قدردانی از اقدام گروه خودرو سازی سایپا ، انجام این طرح را گامی موثر جهت توسعه خودرو سازی و ایجاد اشتغال و توزیع صنعت در منطقه عنوان کرده بود. اما متاسفانه این وعده نیز عملی نشد و مردم همچنان با مشکل بیکاری در منطقه دست به گریبان هستند .

* احداث کارخانه تولید برق از زباله

وقتی فرماندار وقت تنکابن خبر احداث این کارخانه را اعلام کرد همه خوشحال شدند که دیگر شاهد دفن غیر بهداشتی زباله در مناطق جنگلی دوهزار تنکابن نخواهند بود. سید ابراهیم هاشمی با بیان این که مطالعات اولیه این طرح تا حدودی انجام شده و در همین راستا مذاکراتی هم با گروه مهندسین و کارشناسان کشور کره جنوبی صورت گرفته است تاکید کرد که با استقرار این تکنولوژی شاهد تحولی نو در غرب مازندران خواهیم بود.

وی با اشاره به این که این پروژه طی 3 سال به مرحله بهره برداری خواهد رسید، گفته بود که با اجرای این طرح مهم زیست محیطی ، علاوه بر این که مشکل دفن زباله این شهر مرتفع خواهد شد ، شهرهای همجوار نیز می توانند از مزایای آن بهره مند شوند.

اما این پروژه نیز مثل سایر پروژه های دیگر نه تنها اجرایی نشد بلکه ادامه روند دفن غیر بهداشتی زباله در منطقه جنگلی پرده سر دوهزار تنکابن مشکلات زیست محیطی فراوانی را برای شهروندان به همراه آورد .

* احداث مرکز تحقیقاتی و مطالعاتی هوا فضا

فرماندار تنکابن در تاریخ 17 اردیبهشت ماه 92 در جلسه شورای اداری شهرستان از کلنگ زنی پروژه تحقیقاتی مرکز مطالعات هوا فضا در منطقه سه هزار با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی خبر داد و در فردای آن روز کلنگ احداث این مرکز نیز به زمین زده شد اما خبری از احداث و بهره برداری این مرکز به گوش نرسید.

* احداث کارخانه کمپوست زباله

در سال 74 اعتبار قابل توجهی را برای ساخت کارخانه کمپوست تخصیص دادند و قرار شد این کارخانه در زمینی حدود هشت هکتار در منطقه پرده سر دو هزار تنکابن احداث شود و شهر های کلارآباد، سلمانشهر، عباس آباد، نشتارود، خرم آباد، رامسر و تنکابن زباله های خود را به این مرکز جهت بازیافت و امحاء انتقال دهند اما با گذشت نزدیک به بیست سال و با وجود این که طبق آمار منابع رسمی، روزانه حدود 400 تن زباله در شهرستان های تنکابن، رامسر و عباس آباد تولید می شود همچنان شهر های غرب مازندران و به ویژه تنکابن با معضل مدیریت پسماند مواجه هستند.

در دولت های نهم و دهم قول های مساعدی جهت راه اندازی کارخانه کمپوست تنکابن داده شد اما با پایان یافتن دولت قبل و رو کار آمدن دولت یازدهم این مشکل همچنان به قوت خود باقی است.

* راه اندازی مجدد کارخانه خزر خز

گویا قرار است بزودی این کارخانه پس از 18 سال بار دیگر راه اندازی شود که اگر این اتفاق بیافتد ، شاهد تحول چشمگیری در اشتغالزایی این منطقه خواهیم بود و جوانان تحصیلکرده بیکار غرب مازندران با تدابیر دولت تدبیر و امید ، بار دیگر به آینده خود امیدوار شده و فکر مهاجرت برای پیدا کردن کاری در پایتخت را از ذهن خود پاک کنند.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی در زمینه بازگشایی مجدد کارخانه خزر خز گفت : با پیگیری های صورت گرفته و پرداخت نیمی از مطالبات 4 میلیارد ریالی شرکت بیمه البرز ، مشکلات این کارخانه برطرف گردید و بزودی فعالیت خود را دوباره از سر می گیرد.

شمس اله شریعت نژاد افزود: در فاز اول راه اندازی این کارخانه برای 400 نفر شغل ایجاد می شود و بخشی از مشکلات مردم منطقه را در زمینه بیکاری برطرف می کند.

وی اظهار کرد: دستگاه‌ها و ماشین‌آلات کارخانه خزر خز جزو پیشرفته‌ترین دستگاه‌های تولید چرم هستند که میلیاردها تومان ارزش دارد، از جمله 180 چرخ خیاطی دوخت لباس های چرم که مثل روز اول تمیز و روغن کاری شده است.

این نماینده مجلس راه اندازی مجدد کارخانه خزرخز را احیای امید در مردم منطقه دانست و خاطرنشان کرد: کارگرانی که چند سال پیش با تعطیل شدن کارخانه خانه نشین شدند هنوز دلشان سرشار از عشق به تولید است و چشم انتظار روزی هستند که بار دیگر چرخهای تولید در این کارخانه به راه افتد.

این کارخانه که به تولید منسوجات چرمی اعم از مانتو چرم، کاپشن و کیف چرم می پرداخت در زمینی به گستره حدود 10 هکتار و حدود 24 هزار متر مربع زیربنا در روستای خشکه داران نشتارود تنکابن در غرب مازندران واقع است.

یک عضو شورای اسلامی شهر و مدیر واحد پسماند شهرداری تنکابن درباره وضعیت کارخانه کمپوست زباله این شهرستان گفت: در اواخر دهه هفتاد، مبلغ 20 میلیارد ریال جهت احداث سایت مدیریت پسماند و تولید کمپوست اختصاص یافت که از اوایل دهه هشتاد کار احداث آن که شامل خط سورتینگ ، کمپوست و سالن تخمیر شروع شد و در سال 86 به اتمام رسید.

علیرضا فلاحتکار افزود: این پروژه به دلیل احداث سازه غیر کارشناسی و استفاده از تیرهایی با ضخامت کم و فاقد مقاومت لازم در سال 89 بر اثر بارش برف به کلی ویران شد و کلیه قطعات آن به سرقت رفت.

وی بیان کرد: متاسفانه هیچ یک از مسئولان وقت در آن زمان پاسخگو نبودند و جبران خسارت به دلیل عدم پوشش بیمه ای کاملا غیر ممکن بود و به مرور زمان به فراموشی سپرده شد.

فلاحتکار به روند راه اندازی مجدد کارخانه کمپوست اشاره کرد و ادامه داد: با شروع به کار شورای جدید بار دیگر راه اندازی این پروژه در دستور کار قرار گرفت و با برنامه ریزی های انجام گرفته در نود روز کاری خط سورتینگ این کارخانه با تفکیک زباله در مقصد و با 25 کارگر شروع به کار کرد و توانستیم در همان ماه های اولیه 300 میلیون ریال درآمدزایی داشته باشیم که از محل این درآمد 30 درصد به پرداخت حقوق کارگران و مابقی به خرید قطعات سایت اختصاص یافت.

وی با انتقاد از نهادها و سازمان های مربوطه در این زمینه خاطرنشان کرد : تاکنون هیچ یک از سازمانهای مربوطه در راه اندازی این پروژه به ما کمک نکردند و این در حالی است که برای راه اندازی خط یک و دو این سایت حدود سه میلیارد و500 میلیون ریال هزینه شد و تمامی این هزینه ها از فروش همین زباله ها تامین شد.

مدیر واحد پسماند شهرداری تنکابن تصریح کرد: در این راستا ماده 16 قانون مدیریت پسماند در شهرستان اجرا شد و به موجب آن با متخلفینی که اقدام به جمع آوری زباله می کردند برخورد و مکان های جمع آوری زباله های آنها پلمپ شد.

وی ادامه داد: در شهرستان تنکابن 250 تن زباله در روز تولید می شود که 30 درصد آن زباله خشک است و با فروش آن می توان به درآمدی میلیاردی در این زمینه دست یافت اما متاسفانه هیچ حمایتی در این زمینه صورت نگرفت و این پروژه هم اکنون نزدیک به دو ماه است که تعطیل شده و زباله ها بار دیگر به صورت سنتی دپو می شوند.

معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری تنکابن در خصوص پروژه احداث مرکز مطالعات و تحقیقات هوا فضا گفت : فرمانداری در این زمینه تنها متولی شناسایی و انتخاب زمینی برای این مرکز بود و روند اجرایی آن برعهده خود سازمان هوا فضا است.

خسرو کشاورزی به احداث کارخانه قطعه سازی سایپا اشاره کرد و افزود: متاسفانه هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفت و این طرح به مرحله اجرا در نیامد.

وی اظهار کرد: از اینگونه طرح ها و پروژه ها در شهرستان زیاد است که باید برای آنها تدابیری اندیشید.

تقی پزشکی، رئیس شورای شهر تنکابن نیز درباره سرنوشت پل چهارم چشمه کیله تنها با بیان یک جمله گفت: فعلا هیچ برنامه ای برای این پل نداریم.

موارد یادشده گوشه ای از انتظاراتی است که مردم تنکابن از دولت یازدهم دارند؛ انتظاراتی که امید می رود با تدبیر دولت تدبیر و امید برآورده شود تا در راستای اقتصادمحوری برنامه ها ، راه تعالی شهرستان ، استان و درنهایت کشور عزیزمان را هموار کند.

 

/3004

دیدگاه شما در مورد : تنکابن و پروژه‎هایی که باید به بهره‎برداری می‎رسید

تنکابن و پروژه‎هایی که باید به بهره‎برداری می‎رسید

 

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
RSS
خانه | آرشیو | پیوندها | جستجو | درباره ما | ارتباط با ما | تبلیغات | RSS