امروز پنج شنبه 18 آذر 1395
ساعت 23:39:37
خانه آرشیو پیوندها جستجو درباره ما ارتباط با ما تبلیغات RSS

صفحه نخست

هنری

گفتگو

فرهنگی

اقتصادی

حوادث

سیاسی

علمی

اجتماعی

ورزشی


آخرین اخبار
چاپ

کد خبر : 22645

تاریخ انتشار : 25/04/1394 - 17:36

با بوی بد عرق چه کنیم؟

تعریق یک عملکرد کاملا طبیعی در بدن است، ولی اگر این عرق کردن بیش از حد معمول باشد، می تواند باعث ایجاد خجالت انسان شود.

جویباران ـ

به گزارش بلاغ،
تعریق یک عملکرد کاملا طبیعی در بدن است، ولی اگر این عرق کردن بیش از حد معمول باشد، می تواند باعث ایجاد خجالت انسان شود. تصور کنید نخستین روزی است که در محل کار خود حاضر شده اید، هر کاری که به نظرتان می رسیده انجام داده اید تا همه چیز خوب پیش برود. شب خوب خوابیده اید، صبحانه کامل خورده اید، لباس تان تمیز و اتوکشیده است ولی وقتی به محل کارتان می رسید و می خواهید با همکاران تازه ملاقات کنید، متوجه بوی بد عرق زیربغل تان می شوید.

با بیش از دو میلیون غده عرق در سراسر بدن، هیچ عجیب نیست که انسان عرق کند، ولی چرا این عرق بیشتر و قبل از هر جایی در زیربغل و جلوی چشم همگان ایجاد می شود؟ زیرا غدد عرق این قسمت از بدن، مهم تر از بقیه قسمت ها است و پروتئین و اسید چرب زائد بدن را دفع می کند و همین موضوع باعث غلیظ تر شدن و رنگ داشتن آن می شود. به همین دلیل زیربغل اغلب لباس های استفاده شده به زردی می زند. حال چه کنیم که این مشکل را تا حدودی کنترل کنیم؟
 

1- از محصولات ضدعرق استفاده کنید

امروزه انواع و اقسام مام با شکل، رنگ، عطر و دوام مختلف در بازار موجود است. استفاده از ضدعرق را به یک عادت تبدیل کنید. دئودورانت های بوی بد عرق را می گیرد. ضدعرق ها به خاطر مواد خاصی که دارد مانع تعریق بیش از حد می شود.

2- دنبال محصول قوی تر باشید

اگر با وجود استفاده از دئودورانت ها و ضدعرق های معمول در بازار، باز هم از بوی بد عرق و میزان بالای آن رنج می برید، شاید لازم باشد از محصول قوی تری استفاده کنید. بعضی از ضدعرق ها حاوی مقدار بیشتری ماده شیمیایی آلومینیوم کلرید هگزاهیدرات و مخصوص زیربغل است.

3-برنامه روزانه خود را تنظیم کنید

واضح است که یک عامل ساده برای کم کردن بوی بد عرق، حمام کردن به هنگام لزوم است. حمام کردن باکتری هایی که از طریق عرق تغذیه می کنند را از بین می برد و علاوه بر آن، پوست ار از عرق قبلی و دئودورانت و ضدعرق باقی مانده بر روی آن پاک می کند. پوست زیربغل حساس است و ضدعرق های باقی مانده بر آن، باعث خارش این قسمت از پوست می شود. برای جلوگیری از این حساسیت، تا یکی دو روز بعد از نظافت زیربغل به آن ضدعرق نزنید. هرگز زیربغل را آب داغ نگیرید؛ چون آب داغ باعث باز شدن منافذ پوست، درست قبل از استفاده از ضدعرق می شود. ضدعرق را شب هنگام قبل از خواب روی پوست خشک و خنک زیربغل بزنید و ماساژ دهید.

 انسان معمولا شب کمتر عرق می کند و همین موضوع باعث می شود که ضدعرق روی پوست باقی بماند تا بهتر اثر کند و وقتی صبح یک بار دیگر از آن به زیربغل بزنید، تاثیر آن چندبرابر می شود. البته اگر پوست شما پوشیده از مواد زائد قبل باشد، بهترین ضدعرق ها هم اثری بر آن ندارد.

4- لباس های راحت بپوشید

لباسی که به تن می کنید، می تواند باعث بیشتر یا کمتر عرق کردن شما شود. لباس هایی که با الیاف طبیعی مثل پنبه پشم یا ابریشم درست شده است اغلب نسبت به الیاف مصنوعی بافت بازتری دارد و در نتیجه پوست می تواند بهتر در آن تنفس کند. همچنین این پارچه ها رطوبت بدن را جذب می کند و مانع رشد باکتری ها روی پوست می شود و در نتیجه عرق بوی بد نمی گیرد.
 

5- چه چیز نگران تان می کند

صحبت کردن در میان جمع، خواستگاری کردن، مصاحبه برای یک شغل تازه و بسیار بسیار شرایط مختلف وجود دارد که باعث  ایجاد نگرانی ها کار غدد عرق را تشدید می کند. وقتی انسان مضطرب است، قلبش به تپش می افتد، دهان خشک می شود و بدن به عرق می افتد و متاسفانه همه این حالت ها می تواند وضعیت نگران کننده را بیشتر کند. اگر از قبل می دانید که در این شرایط قرار می گیرید و بدن تان واکنش نشان خواهد داد، از قبل خودتان را آماده کنید تا ذهن تان شرایط را بپذیرد. با حداقل هشت ساعت خواب شبانه بدن تان را تقویت کنید و به چیزهای خوب بیندیشید.

6- استرس تان را کم کنید

در قسمت قبل راجع به شرایط خاص و ویژه صحبت کردیم. ولی گاهی این استرس همیشگی است. شیوه زندگی سالم که ورزش منظم ویژه خاص آن است می تواند استرس همیشگی شما را تحت کنترل درآورد و درنتیجه تعریق شما کاهش یابد. یاد بگیرید چطور احساسات تان را کنترل کنید و به خود آرامش دهید. بعضی ها با نفس عمیق کشیدن آرام می شوند، بعضی ها با مدیتیشن هر روزه و برخی دیگر با شوخی و لطیفه شنیدن سرحال می آیند. ورزش ایروبیک علاوه بر کاهش تنش روحی، اعتماد به نفس را نیز بالا می برد. 

7- رژیم غذایی خود را عوض کنید

بعضی غذاها و نوشیدنی ها تعریق را زیاد و غلیظ می کند. نوشیدنی های کافئین دار، سیر و پیاز همگی باعث غلیظ تر و بدبو شدن عرق می شود. وقتی غذاهای ادویه دار مثل فلفل می خورید، سیگنال هایی به سوی غدد عرق ارسال می شود و بلافاصله بدن احساس می کند باید خنک شود و به همین خاطر شروع به تعریق می کند.

8- درمان های طبیعی هم وجود دارد

روند تعریق از غدد هیپوتالاموس مغز آغاز می شود. وقتی دمای مرکزی بدن بالا می رود، این غده بلافاصله متوجه می شود و فرمان تعریق را صادر می کند، ولی با نوشیدن آب خنک می توان جلوی این روند را گرفت. آب رسانی کافی به بدن باعث می شود، دمای داخل بالا نرود و در نتیجه زنگ خطر به صدا در نیاید. شما باید آن قدر آب بنوشید که اصلا تشنه نوشید و رنگ ادرارتان روشن و کمرنگ باشد. مالیدن جوش شیرین به زیربغل ها باعث جذب رطوبت پوست و جلوگیری از بوی بد می شود. لیمو نیز می تواند تعریق را کم کند قبل از خواب یک لیموترش را از وسط نصف کنید و آب آن را به زیربغل تان بمالید و صبر کنید تا خشک شود.

9- به پزشک مراجعه کنید

اگر با وجود این راه حل ها باز هم مشکل بوی بد عرق و تعریق زیاد دارید، می توانید به پزشک مراجعه کنید. گاهی تعریق زیاد، علامت یک بیماری است؛ بیماری قلبی، پرکاری تیروئید، سرطان خون، کاهش قند خون، یائسگی و... می تواند باعث تعریق زیاد انسان شود. البته این ها همه احتمال است، گاهی این تعریق هیچ علت خطرناکی ندارد و با یک داروی شیمیایی یا در نهایت عمل جراحی کم می شود./آ

 

/3004

دیدگاه شما در مورد : با بوی بد عرق چه کنیم؟

با بوی بد عرق چه کنیم؟

 

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
RSS
خانه | آرشیو | پیوندها | جستجو | درباره ما | ارتباط با ما | تبلیغات | RSS