امروز پنج شنبه 18 آذر 1395
ساعت 13:17:55
خانه آرشیو پیوندها جستجو درباره ما ارتباط با ما تبلیغات RSS

صفحه نخست

هنری

گفتگو

فرهنگی

اقتصادی

حوادث

سیاسی

علمی

اجتماعی

ورزشی


اخبار شهرستان جویبار
چاپ

کد خبر : 18667

تاریخ انتشار : 06/03/1394 - 10:09

مسئولان شهرداری و شورای شهر پاسخ دهند

طرح میدان آیت الله منتظری چه سنخیتی با فرهنگ منطقه و نام میدان دارد؟

میدان آیت الله منتظری همانطور که از نامش پیداست بعداز فوت آیت الله منتظری به پاس زحمات این مرجع عالیقدر میدانی در محل زندگی ایشان به نام وی نام‌گذاری شد اما این میدان همچنان با شکل و سبک و سیاق گذشته متروکه بوده و فقط نامش تغییر کرده بود.

طرح میدان آیت الله منتظری چه سنخیتی با فرهنگ منطقه و نام میدان دارد؟

جویباران - ما بر آن شدیم که در طی دو گزارش از معایب و نقایص میدان‌های جویبار تا کارایی که یک میدان می تواند در پیشرفت، توسعه و هویت‌یابی ساکنان یک منطقه تاثیرگذار باشد بپردازیم.

دراین گزارش ابتدا به میدان آیت الله منتظری باغبان‌محله که جزو میادین اصلی شهر است، می پردازیم.

ارسطو در 2500 سال پیش چنین گفته است: «کلیه اصول شهرسازي را در یک جمله میتوان خلاصه کرد؛ یک شهر باید به نحوی ساخته شود که ساکنان آن احساس امنیت و رضایت کنند.»

برای تحقق این امر نباید شهرسازی فقط یک مسئله تکنیکی باشد بلکه در این مورد خلاقیت‌های هنری نیز باید به کار گرفته شود این موضوع هم در دوران باستان و هم در قرون وسطی و رنسانس و هر دوره‌ای که به هنرهای زیبا اهمیت داده شود مشهود است.

امروزه در شهرهای ما میادینی طراحی شده که بر گرفته از ذوق معماری و ابتکارات شهرسازی و معماری داخلی نیست.

این فضاها بدون توجه به فرهنگ ساکنان شهرها و همچنین نیازهای فوری و روزمره‌شان طراحی می‌شود و صرفا جنبه صوری و زیبایی ظاهری دارد.

از این رو باید به اهمیت میدان ها و میزان تاثیر فضایی آنها در شهرها و همچنین رابطه آن  با هویت ساکنان این شهرها بیشتر توجه شود. یکی از ابتدایی ترین روش های طبقه‌بندی فضاهای عمومی شهری تقسیم آن به دو بخش اصلی فضاهای حرکت و فضاهای مکث است.

یکی از عوامل کیفی شهرهای ما، ایجاد آرامش در آنها است که طراحی فضاهای شهری می‌تواند پیام آور این موضوع باشد. البته توجه به این نکته ضروری است که آنچه در میدان شرقی ایرانی اهمیت داشته کاربرد اجتماعی- اقتصادی آن است که به مراتب بیشتر از کاربرد دسترسی آن بوده است.

اما امروزه به علت دوری و بی توجهی به سبک های ایرانی – اسلامی، توجه به سبک های اصیل ایرانی در طراحی‌ها، به ویژه طراحی میدان‌های شهری کمرنگ شده است. از این رو این سوال همواره مطرح است که طراحی میدان‌های شهری باید چگونه باشد؟ یک میدان چه نقشی در شهر ایفا می کند؟ آیا صرف زیبایی کافی است؟ آیا میدان ها باید به اشکال زیبایی مزین شوند؟ نقش میدان از نظر هویت بخشی به شهرها چگونه است؟ میدان‌های شهری در تامین آرامش روحی و روانی شهروندان چه نقشی ایفا می کنند؟

طراحی میدان‌ها، موضوع پیچیده‌ای است که بی توجهی به آن و توجه به قضایای صوری و ظاهری می‌تواند ما را از نظر شناخت نقش و اهمیت میدان ها باز دارد. میدان ها باید به گونه ای طراحی شوند که علاوه بر نشان دادن هویت شهر، کالبد وجودی سالیان دراز شهرها را نیز به نمایش بگذارند.

از این رو شهر خوب باید دارای ساختارهای مطلوب نیز باشد. کیفیت شهر به کیفیت کوچه و میدان ها بستگی دارد برای طراحی فضاهای عمومی میدان ها باید به تاثیر آنها بر شهر توجه لازم و کافی شود.

اگر طراحی میدان ها با فرهنگ ساکنان شهرها و پیشینه شهرها مغایرت نداشته باشد یا در طراحی آن از جنبه‌های فرهنگی ساکنان شهرها استفاده شود می‌توان آموزش‌های زیادی را به افراد جامعه داد. از اینرو از منظر آموزشی نقش میدان‌ها غیرقابل انکار است.

میزان تاثیرگذاری  میدانی با تندیس یکی از بزرگان اهل علم و ادب مانند سهروردی و یک میدان با درخت نخل یا سنگ های تزئینی به یک  اندازه  نخواهد بود. بر این مبنا پرداختن به زیبایی ساختمان یک میدان کافی نیست بلکه باید جنبه‌های مختلف در طراحی یک میدان مورد نظر قرار گیرد.

شهری که دارای پشتوانه تاریخی و فرهنگی طولانی است، اما میدان‌های ایجاد شده در آن چیزی از هویت کالبدی شهر و آموزش و فراگیری تاریخچه شهر به نمایش نمی‌گذارد، یعنی فواصلی بین گذشته و امروز در شهر وجود دارد که شهر را از پشتوانه خود دور کرده و شکل بی روحی را به شهر بخشیده است.

بعد از پیروی انقلاب اسلامی شهرستان جویبار که درآن روزگار شهری کوچک و وابسته به قائمشهر بود چند میدان کوچک داشت، اما یک میدان و خیابان در آن دوران خودنمایی می‌کرد و آن هم میدان باغبان‌محله بود که یکی از زیباترین و پیشرفته ترین(در طراحی) میدان‌ها در استان محسوب می‌شد. ولی ما متولدین دهه شصت از این میدان، یک میدان متروکه با فضای حوضی شکل وسط آن که نشان از طراحی زیبایی داشت را بیاد داریم. اما هیچگاه نه آبی در آن دیده شد نه فواره‌ای، در صورتی که تنها میدانی که دارای آب نما، همین میدان بود.

نام جویبار که نیز به معنی آب و آب نما است، می‌تواند باعث هویت بخشی به این شهر باشد اما ...

در صورتی می توان از یک المان و یک نما برای یک میدان استفاده کرد که با نام میدان و خصوصیات منطقه‌ای آن همسو و سازگار باشد. اگر درآن دوران ازآب نما استفاده می‌شد به این علت بود که همه شهرها از یک طرح و برنامه کلی که از پایتخت می‌آمد استفاده می‌کردند. اما امروزه شهرداری‌ها مستقل در انتخاب طرح ها هستند و می توانند با مشورت با چندین طراح، معمار و شهرساز زیباترین‌ها را اجرا کنند.

میدان آیت الله منتظری همانطور که از نامش پیداست بعداز فوت آیت الله منتظری به پاس زحمات این مرجع عالیقدر میدانی در محل زندگی ایشان به نام وی نام‌گذاری شد اما این میدان همچنان با شکل و سبک و سیاق گذشته متروکه بوده و فقط نامش تغییر کرده بود.

چندی روزی است که مردم این منطقه و مردم شهر شاهد ساخت و تعمیر میدان از طرف شهرداری هستند.اما چند سئوال همانند گذشته ذهن مردم شهر را به خود مشغول کرده است مبنی بر این که:

1.مسئولان شهرداری بر چه اساس این طرح را پذیرفته و اجرا کردند؟

2.دلیل انتخاب این طرح چه بوده است؟

3. طراح این میدان چه کسی بوده و برچه اساس این طرح را پیشنهاد داده است؟

4. سنخیت این طرح و الگو و المان انتخاب شده با نام آیت الله منتظری و نام محله که به نام باغ و باغ بانی است، چیست؟

5. علت استفاده از اجناس و مصالح دسته دوم و فرسوده در ساخت این میدان چیست؟( سهل انگاری و نداشتن نظارت یا صرفه جویی)

طبق اطلاعات بدست آمده این طرح از طرف یکی از کارمندان شهرداری بوده که نه با مسئولیت وی همخوانی داشته و نه سررشته ای از این کار دارد بلکه با دیدن یک طرح در اینترنت و پیشنهاد به شهردار این طرح مورد پذیرش قرار گرفته است.

از طرف دیگر مخالفت بعضی از اعضای شورای شهر نیز نتوانسته شهردار را متقاعد کند که از انجام این کار صرفه نظر کند.(در اینجا این حق را برای شهردار محترم و اعضای شورای شهر قائلیم که پاسخگوی این سئوالات باشند)

امید است روزی طراحی‌های شهری که در شهرستان جویبار انجام می‌گیرد براساس نام این شهر و جایگاهی که این شهر در دنیا دارد (پایتخت کشتی دنیا) انجام شود.

بیایم با همدلی و مشورت از جوانان، شهری بسازیم که در منطقه بی‌همتا باشد چرا که پتانسیلی که در جویبار برای توسعه و پیشرفت وجود دارد در کمتر شهری در استان است.

به دلیل وجود فضاهای باز و همچنین نزدیکی شهر به دریا و روستاهای اطراف می‌شود یک شهر توریستی تفریحی خوب ساخت.

در گزارش‌های بعد به پتانسیل منطقه باغبان‌محله برای تبدیل به منطقه نمونه گردشگری و وجود خانه تاریخی تقوایی ها(که ماه گذشته به ثبت آثار ملی رسیده است) خواهیم پرداخت.

علی دادخواه جویباری - کارشناس جغرافیا و برنامه ریزی شهری

برای این پست 7 دیدگاه مطرح شده است. شما نیز دیدگاه خود را بیان کنید
  • پاسخ به نظر جمعه 08 خرداد 1394 - 19:52
    خادم مردم

    اولا که کارشناس جغرافیا چه به طراحی المان میدان دوما سابقا هم نام میدان طالقانی بود اما توش ابنما داشت و الان شهرداری طبق درخواست و خاطرات سابق محلی ها داره اونو ترمیم میکنه سوما اونایی که به قول شما تخصصشو دارن دیدیم که چه شاهکارهایی تو شهر گذاشتن (میدان معلم - میدان امام حسین ) چهارما چیزی که هنوز تموم نشده چطور قضاوت میکنی که بدرد نمیخوره پنجما چرا شما عادت کردین از قول مردم حرف مفت بزنین ؛ ذهن کدوم مردم مشغوله ؟ دغدغه ذهنی کیه ؟ ششم ؛ چرا قبلا که اسم میدان طالقانی و توش ابنما بود دنبال سنخیت نبودین یا میدان معلم و امام حسین که اسمش اینه و توش ابنما داره دنبال سنخیت نیستین هفتم ؛ کدوم جنسش دست دومه ؟ سیمان یا ماسش یا شاید رابیس و اهنش ب بیا تو شهرداری موضوشو پیگیری کن تا فاکتور لوازمشو ببینی بعدشم برادر نسبا منتقد که فقط یاد گرفتی با انتقادات مخربت انگیزه کسایی که دارن بی ریا برا این شهر با تمام محدودیت های مالی و سلیقه ای کار میکنن رو از بین ببری ما همیشه از نظر مردم و کارشناسا استقبال میکنیم ولی متاسفانا بعضی ها به دلیل عدم علم کافی و ناتوانی عادت به تخریب و گلایه در رسانه و دورادور دارن

    12 13
  • پاسخ به نظر شنبه 09 خرداد 1394 - 08:02
    reza b

    قبل از هر توضيحي توجه و نگاه حساس شهروندان عزيز جويباري ،نسبت به عملكرد و طرح هاي زيبايي كه از سوي شهرداري در حال انجام است، اسباب مسرت و شادي را براي مجموعه شهرداري همراه مي كند. نگاهي كه در بالا بردن دقت و ظرافت كارهاي اجرايي تاثيراتي عميق خواهد گذاشت اما لازم به ذكر است انتقاد همواره زمينه ساز بسياري از موفقيت هاي بزرگ بوده است، البته انتقاداتي كه دلسوزانه و در جايگاه خود در جهت بهبود عملكرد مجموعه همسو باشد، نه انتقاداتي كه نه تنها نگاه كارشناسانه ندارد بلكه ريشه در اختلافات سليقه ايي و عدم توانايي هاي شخص منتقد دارد. نكته اول: همانطور كه به سادگي براي هر فرد ايراني قابل لمس مي باشد، نام شهر جويبار همخواني بسياري با آب و آبنما داشته است پس بديهي است كه در طراحي ميدان مهم شهر اولويت اول را به اين فاكتور اختصاص بدهيم طوري كه با ورود هر ميهمان و يا مسافري به شهر وجود آبنما هاي سطح شهر اين طراوت و سر زندگي اساس و هويت نام جويبار را كاملا پديدار كند همانطور كه تا امروز در طراحي هاي ميادين همچون ميدان معلم،ميدان امام حسين(ع)،و ميدان سابق ايت الله منتظري اين فاكتور مهم مورد توجه قرار گرفته بوده است. نكته دوم در مورد انتقادي كه بعد از خواندن آن سوال بزرگي را در ذهن مجريان طرح آبنما ايجاد كرده است انتقادي از طراحي ميدان بوده است كه امنيت و رضايت شهروندان را به مخاطره انداخته است!!!! طراحي يك المان ساده آبنما كه برگرفته از يك شكل هندسي ساده طراحي شده است چگونه منجر به ايجاد نا امني براي شهروندان ميشود؟؟؟؟ شهرونداني كه از روزشروع پروژه با همكاري گرم و صميمي و قدرداني هاي بي دريغ خود سبب دلگرمي و تسريع در فرايند انجام اين پروژه بوده اند. نكته سوم: در طراحي يك ميدان به فرهنگ شهر و هويت آن و نام ميدان ،فاكتور هاي زيبايي و غيره توجه مي شود، پس توجه به اين نكته كه هر ميدان تنها بايد همخواني با نام آن ميدان داشته باشد مورد پذيرش نخواهد بود،همانطور كه در بسياري از ميادين مهم استان و كشور طراحي هاي صورت گرفته خارج از فاكتور شخص و نام ميدان است،در طراحي ميادين هدف زيبايي منظر شهري به كمك المان هاي معماري و هنري بوده و الزامي به استفاده از نمادي خاص وجود نداشته است. نكته چهارم: استدلال طراحي ميدان براي ايجاد چنين الماني نخست تناسب نام شهر جويبار با آب ،حيات و زندگي بوده است، و در درجه دوم نظرسنجي از بعضي ساكنان مردم منطقه باغبان محله و درخواستي كه در طراحي ميدان ايت الله منتظري شنيديم و بر آن شديم كه طراحي ميدان را به نحوي انجام دهيم كه يك ميدان مفرح و با المان سر زنده جهت ايجاد جاذبه بصري بيشتر براي محله همراه باشد و با داشتن آبنمايي متفاوت از نوع سريز كه با شكلي هندسي از طرح صخره طراحي شده ،سبب زيبا شدن ميدان و القاي شادابي و طراوت آب كه به بيننده تداعي ميشود همسو باشد. نكته پنجم: كه طراحي ميدان كاملا با مشورت و رضايت كليه اعضاي محترم شوراي اسلامي شهر و شخص شهردارو نماينده مردم ان منطقه صورت پذيرفته و در تمامي بازديدهاي ميداني رضايت اعضاي محترم براي مجريان طرح آبنما ايجاد دلگرمي نموده است. در پايان ذكر اين نكته كه در تاريخ سرزمين كهن ما همواره بزرگاني زيسته اند كه حفظ و ارزش گزاري از ياد و نام انان وظيفه امروز و فرداي همه ماست ، و انتخاب خيابان ميادين سطح شهر بخش كوچكي از اقدامات شهرداري هاي كشور در ارج نهادن به خدمات و بزرگي راه آ نان است هرچند آرمان هاي آنان والاتر از آن بوده است كه نياز و چشم داشتي به اين عناوين و نامگزاري ها داشته باشند، و بسيار تاسف بار است كه وظيفه خود را در جهت اعتلاي نام انان را تنها در ساخت تنديس و مجسمه بدانيم، در حالي كه با داشتن بسياري از نهادها و اماكن فرهنگي عقيدتي مربوطه وسايت هاي خبري و غيره تا امروز هيچ گونه قدمي در شناساندن اين مشاهير بزرگ به نسل جديد در شهر جويباربرداشته نشده است پس منصفانه نخواهد بود كه انتقاد را تنها در نداشتن المان و تنديس از شخص خاص بدانيم...سوالي كه كاش هر يك از ما در هر جايگاهي كه هستيم از خود بپرسيم، كه ايا خود به اين وظيفه اخلاقي عمل نموده ايم؟؟؟

    33 3
  • پاسخ به نظر شنبه 09 خرداد 1394 - 12:37
    محسن-ق

    طرح ميدان جالب و قابل قبول ميباشد...بهتره تا زمان اتمام كار صبر كنيم

    20 7
  • پاسخ به نظر شنبه 09 خرداد 1394 - 17:41
    hosein peiraee

    با سلام. بعد مدتها حرکتی برا بازسازی این میدان صورت گرفته که جایه بسیار تشکر داره از نظر من طرح در حال اجرا با ظرفیت بودجه شهر جویبار کاره خوبی هم در آمده است

    11 7
  • پاسخ به نظر یکشنبه 10 خرداد 1394 - 12:26
    امید

    خواهشمندیم در نقد و بررسی اولا درست صحبت کنیم ( با ادب و با فرهنگ باشیم ) دوما وقتی قرار است با کلمات زشت و کنایه حرف بزنید خودتان را خادم مردم معرفی نکنید لطفا ! مردم خادم بی ادب نمی خوان !! آقای دادخواه نقد به طرح میدان آیت الله منتظری که چه سنخیتی با فرهنگ منطقه و نام میدان دارد؟ که البته زود قضاوت کرده اند ایشان میبایست صبر کنند ودر پایان کار ببینند در صورت وجود نقص ، انتقاد نمایند. به نظر بنده بازسازی فضای سیز و فعال کردن آب نما کافی بود و هزینه ای و بار مالی کمتری برای شهرداری ما که اعلام می کند که محدودیت مالی دارد ، خواهد داشت . سوال از خادم مردم : اولا می شود سند مکتوبی که طبق درخواست و خاطرات سابق محلی ها این کار در حال انجام شدن است را نشان بدهند ؟؟ دوما تخصص کسی که میدان امام حسین (ع) را از آن حالت در آورد و حق با شماست که نماد زیبای کوزه گر را از بین برد قطعا در شهرداری هست ولی تخصص کسی که میدان معلم را تصحیح نمود ( مرحوم مدانلو) برای همگان واضح و مشخص است که نماد اولین مدیر این شهرستان بر فراز میدان معلم در کنار مدرسه سابق شهردار فعلی ( به نقل از همکلاسی ها) مدرسه نمونه دولتی سابق ، به نظر شما مجسمه اولین مدیر مدرسه که خود از اولین معلمان این شهر به همراه آقایان فقیه و ساداتیان و...بر فرار میدان معلم اشتباه است؟؟ چهارما خادم کسی است که آمدست کارکند خدمت کند نه اینکه کارکند تا بماند!!اگر برای ملتی خدمتی و کاری انجام دادید در قبال آن مبلغی گرفته اید حق ندارید از این کلمات استفاده کنید ( که گفته اید حرف مفت بزنین ) اگر خدمت همراه با منت برسر مردم باشد همان ریا و تزویر است لطفا در مقابل نقد جوانان جویای نام رعایت کنید و نام خادمین واقعی را خراب نکنید دور از فرهنگ یک شهروند است .با تشکر

    11 8
  • پاسخ به نظر دوشنبه 11 خرداد 1394 - 11:46
    خدابنده

    کاش هر کی در این مملکت یاد بگیره در تخصص و حیطه کاریش سخن گوید و کار انجام دهد..... طرح این میدان کاملا فکر شده و مطابق با فضای شهری می باشد.و منظره جدیدی در فضای شهری ایجاد کرده. ممنون از شهردار که با بکارگیری نیرو های جوان و تحصیل کرده سعی در پیشرفت سیمای شهر و فضای شهری می نماید. امید به روزی که هر کس قبل اینکه بفکر منافع خود باشد.دلسوزانه برای مردم خدمت کند . با تشکر از شهرداری جویبار

    19 6
  • پاسخ به نظر پنج شنبه 21 خرداد 1394 - 22:56
    علی چایی چی

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شهروندان عزیز جویباری و مسئولین دلسوز و زحمتکش این شهرستان، اینجانب اصلاتا از شهرهای همجوار جویبار بوده و به سبب سکونت اندکی از بستگان در این شهرستان به اینجا رفت و آمد دارم.جویبار به سبب پتانسیل های ورزشی و اقتصادی همیشه قابل ستایش عموم شهروندان استان و نیز مسئولین کشوری میباشد. شایان به ذکر است توجه بسیاری به زیباسازی شهرستان و نیز رسیدگی به وضع معشیتی مردم شهید پرور جویبار شود،تا باعث مهاجرت جوانان مستعد به شهرهای مجاور جهت سکونت نگردد،وجود بازار سنتی و معروف جمعه بازار که بخش زیادی از کسبه و احاد مردم از اقسا نقاط استان در جویبار گرد هم می ایند زیبنده است میادین اصلی شهر بازسازی شده و چه خوب است که نماد های خاص از افراد به صورت تندیس بکار نرود بلکه از مسیرهای بهتر و با ارزشتر از ساخت تنها یک مجسمه جهت ارزش نهادن به مسیر آنها و شناساندن این یزرگان اسلامی به نسل امروز و فردا اقدام شود... آیت الله عظما منتظری از مراجع بنام کشور بوده و از شاگردان و رهروان رهبر کبیر انقلاب امام خمینی (ره) بوده و باعث افتخار خطه شهید پرور و ولایتمدار مازندران می باشد. با توجه بیان موضوع و نظر دوستان و سروران دلسوز و گرامی،مطرح شده که طراح المان با توجه به اینکه قبل از بازسازی میدان به صورت ابنما بوده است و مصاحبه شهردار محترم و زحمتکش مبنی بر اینکه بودجه کافی و وافی برای خلق و اجرای المان و بنای جدید در بودجه شهرداری وجود ندارد و طراح ان نیروی جوان و از پرسنل شهرداری می باشد و هزینه ایی برای شهرداری در بر نداشته ، و با تاکیدات مقام معظم رهبری بر کاهش هزینه ها و جهاد اقتصادی در دستگاهای اجرایی و دولتی و استفاده از تمام امکانات موجود و باالقوه برای بهبود و پیشرفت کشور و نیز رضایتمندی مردم شریف ایران اسلامی امری بجا،پسندیده و در خور تقدیر میباشد. چه زیباست انتقاد همیشه سازنده و با زبان لین باشد تا زحمتکشان دلسرد و نا امید نشوند. و من الله التوفیق

    15 1
دیدگاه شما در مورد : طرح میدان آیت الله منتظری چه سنخیتی با فرهنگ منطقه و نام میدان دارد؟

طرح میدان آیت الله منتظری چه سنخیتی با فرهنگ منطقه و نام میدان دارد؟

 

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
RSS
خانه | آرشیو | پیوندها | جستجو | درباره ما | ارتباط با ما | تبلیغات | RSS