امروز شنبه 20 آذر 1395
ساعت 04:40:48
خانه آرشیو پیوندها جستجو درباره ما ارتباط با ما تبلیغات RSS

صفحه نخست

هنری

گفتگو

فرهنگی

اقتصادی

حوادث

سیاسی

علمی

اجتماعی

ورزشی


یادداشت
چاپ

کد خبر : 1181

تاریخ انتشار : 15/08/1392 - 10:02

اختصاصی / روز دوم محرم :

تقبیح مادی گرائی و منفعت طلبی؛ مهمترین پیام امام حسین(ع) پس از ورود به کربلا

یکی از محورهای کلی انحرافات در دوران امام حسین(ع) و از مهمترین موانع برای عدم پیروی مردم از حق و گرایش به باطل،دنیاپرستی،منفعت گرائی ،تجملات و رفاه طلبی است.

تقبیح مادی گرائی و منفعت طلبی؛ مهمترین پیام امام حسین(ع) پس از ورود به کربلا

اختصاصی جویباران - مهدی نجفی / قافلۀ اباعبدالله بعد از خروج از مکه توقف گاههای  بسیاری را پیمود تا اینکه دوشادوش سپاه حرّ به نینوا رسید،ورود امام حسین به کربلا در روز دوم ماه محرم به نوبۀ خود می تواندحاوی نکات بارز و برجسته ای برای همۀ مسلمانان و رهبران دینی باشد، لیکن تقبیح مادّی گرائی و مقابلۀ با منفعت طلبان از مهمترین محورهای آموزه های کربلا محسوب می گردد.

یکی از محورهای کلی انحرافات در دوران امام حسین(ع) و از مهمترین موانع برای عدم پیروی مردم از حق  و گرایش به باطل،دنیاپرستی،منفعت گرائی ،تجملات و رفاه طلبی است.

باید اذعان نمود خداوند در قرآن کریم می فرماید: ما هیچ پیامبر و رسولی را در شهر و دیاری نفرستادیم مگر این که ثروتمندان عیاش آن دیار به رسولان می گفتند ما به رسالت شما ایمان نمی آوریم زیرا ما بیش از شما ثروت و مال داریم و در آخرت نیز رنج و عذاب نخواهیم داشت.[1] فلسفۀ مذمّت دنیا پرستی و نهی مادیگری در اسلام نیز همین است زیرا ممکن است گرایش افراطی در اسلام نیز همین است زیرا ممکن است گرایش افراطی به مطامع دنیا،مانع و سد راه انسان به حق گردد،سیر تاریخی مادی گرائی از زمان خلیفۀ سوم شروع شد و بعد از مدتی فساد مالی و اقتصادی بنی امیه به اوج خود رسید.لذا امام علی (ع) فرمودند:عثمان دست اطافیانش را باز گذاشت تا مانند شتران گرسنه که علف های بهاری را می بلعند اموال بیت المال را ببلعند علاوه بر ثروتهای زیادی که خود خلیفه جمع کرده بود اطرافیان و حامیانش نیز از بیت المال مسلمین اموال و ثروتهای زیادی جمع کرده بودند.

در حادثۀ جانسوز کربلا نیز دنیا خواهی و مادی گرائی و ریاست طلبی مهمترین نقش را ایفا می کرد.اکثر سران و فرماندهان لشکر یزید همان حرام خوارانی بودند که در عیاشی و فساد غوطه ور و تشنۀ جاه و مقام و ثروت بودند:لذا امام حسین(ع)پس از ورود به سرزمین کربلا به اصحاب خود فرمود:«الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرّت معایشهم فأذا محصوا بالبلاء قلّ الدیانون».[2]مردم،بندگان دنیا هستند و دین را همانند چیزی که طعم و مزه داشته باشد می انگارند  تامزۀ آن را بر زبان خود احساس می کنند آن را نگاه می دارند و هنگامی که بنای آزمایش باشد تعداد دینداران اندک می شود.

لذا موضوع دنیاگرائی در اعمال و رفتار لشکریان یزید در حادثۀ کربلا معلوم می گردد لذا وقتی که  اعلام شد برای کسانی که بدن شهدا را در زیر سم اسبان پایمال کنند جوائز مهمی در نظر گرفته خواهد شد ،تعدادی برای این جنایت اعلام آماگی نمودند و پس از ارتکاب به این جنایت شرم آور با جملاتی از قبیل پر نمودن رکاب آن جانیان و قاتلان از طلا و نقره برای به قتل رساندن  پسر پیامبر اکرم(ع)به دنیال منافع مادی و دنیا پرستی بودند.هم چنین نقش مادی گرائی در جای جای حادثۀ عاشورا به عینه مشاهده می گردد،به عنوان نمونه پنهان نمودن سر امام حسین(ع)در تنور توسط خولی و یا قطع نمودن انگشت امام توسط لعینی به نام بجدل و یا به سرقت بردن پیراهن،عمامه، و حتی زیر جامۀ  امام(ع)حسین (ع) و نیز غارت خیمه های سید الشهدا و نیز افشای مکان خفای مسلم بن عقیل و...در پس پردۀ خود مادی گرائی و طمع دریافت جوایز مادی را به همراه داشته است، لذا امام حسین(ع)با هشدار مهم و کلیدی خطر مادی گرائی، ضروت مقابلۀ با منفعت طلبی برخی افراد را را برای همگان تبیین می سازند،امروز نیز دنیاگرایان سکولار سعی می کنند دین را دنیوی کنند و به همه ابعاد زندگی انسان تفسیر مادی بدمندو با سیطرۀ مادیت و محوریت خواسته های حیوانی متن زندگی اسنان را دچار تغییر و تحریف نمایند،لذا اگر دین از جامعه محو گردد و شکم بارگی و شهوت پرستی و ابتذال جای زهد و آخرت گرائی را بگیرد.در این شرایط است که راه نفوذ و سلطۀ استکبار بر جوامع اسلامی بسیار سهل و آسان خواهد شد،سیطرۀ حال حاضر استکبار بر بسیاری از جوامع اسلامی حاکی از دنیا پرستی حاکمان عیاش و مزدور برخی رژیم های ارتجاعی عرب وبرخی از  دیگر کشورهای اسلامی می باشد،لذا امید است مسلمانان صاحب  بیداری سلامی که با هدف رشد و تعالی انسان ها و در راستای تغییر نظام دیکتاتوری با محوریت اسلام اقدام نموده اند،  بتوانند در تداوم ظلم ستیزی علیه حاکمان طاغوت و منفعت طلب،برای مبارزه با مادی گرائی و ایجاد زهد و تقوا در جوامع اسلامی بکوشند.


[1] سورۀ سبأ آیۀ 34 و 35
[2] بحارالانوار44/383/و75/116،به نقل از تحف العقول.

دیدگاه شما در مورد : تقبیح مادی گرائی و منفعت طلبی؛ مهمترین پیام امام حسین(ع) پس از ورود به کربلا

تقبیح مادی گرائی و منفعت طلبی؛ مهمترین پیام امام حسین(ع) پس از ورود به کربلا

 

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
RSS
خانه | آرشیو | پیوندها | جستجو | درباره ما | ارتباط با ما | تبلیغات | RSS